آفتاب

شورای امنیت فردا نشست فوق‌العاده درباره لیبی برگزار می‌کند

شورای امنیت فردا نشست فوق‌العاده درباره لیبی برگزار می‌کند

وزارت خارجه مصر اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل فردا برای بررسی راه‌های مقابله با تروریسم در لیبی نشست فوق العاده‌ برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد سامح شکری، وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه در پی کشته شدن 21 مصری توسط تروریست‌های داعش در لیبی به نیویورک سفر کرد تا رهبری اقدامات دیپلماتیک در سازمان ملل را برعهده داشته باشد و حمایت‌های بین‌المللی را از اقدامات ضد تروریستی در لیبی جلب کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: شکری نشستی را با نماینده اردن به عنوان تنها عضو عرب در شورای امنیت و نماینده لیبی برگزار کرد تا هماهنگی‌های لازم در خصوص تصیمات احتمالی شورای امنیت درباره این رخداد تروریستی و پیامدهای آن و راه‌های مقابله با خطر تروریسم در لیبی صورت گیرد.

وزارت خارجه مصر اعلام کرد: قرار است شورای امنیت فردا جلسه فوق العاده‌ای را در خصوص برگزار کند و سامح شکری نیز رایزنی‌های مقدماتی را با سفیران عربستان، اردن، بحرین و امارات در چارچوب هماهنگی‌های مشترک و تدوین استراتژی قبل از برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت خواهد داشت.

در همین حال وزیر خارجه مصر در مصاحبه با شبکه العربیه گفت: گروه‌های تندرو هیچ ارتباطی با دین ندارند و حملات نیروهای هوایی مصری در لیبی بخشی از حق قاهره برای دفاع از خود است.

وی با بیان اینکه شبه نظامیان در لیبی حمایت‌های نامحدودی را از برخی از کشورها دریافت می‌کنند گفت: منطقی نیست که یک دولت منتخب با شبه نظامیان برابر باشد.

وزیر خارجه مصر خواهان لغو ممنوعیت ارسال سلاح برای شبه نظامیان لیبیایی شد و گفت: ما تلاش می‌کنیم تا مسئولان لیبیایی بتوانند از مردم خود حمایت کنند.

وی عنوان داشت: در مذاکرات داخلی لیبی طرف‌هایی که در اقدامات تروریستی دست داشته‌اند مشارکت داده نمی‌شوند و ما با دولت لیبی همکاری می‌کنیم و از تلاش‌های جمال بن عمر، فرستاده ویژه سازمان ملل حمایت می‌کنیم.

در همین حال یک هیات لیبیایی به ریاست عبدالسلام محمد علی البدری، معاون نخست وزیر دولت طبرق دوشنبه شب در سفری از پیش اعلام نشده وارد قاهره شدند.

این سفر چندین ساعت پس از آن صورت گرفت که ارتش مصر در حملاتی هوایی مواضع داعش را در لیبی هدف قرار داد.

در همین حال یک منبع دیپلمات مصری خاطرنشان کرد که کشورش در تلاش است ائتلافی را برای حملات هوایی در لیبی تشکیل دهد که این ائتلاف شامل نیروهای کشورهای فرانسه، ایتالیا، عربستان، کویت و امارات می‌شود.

این منبع که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی عنوان داشت: مذاکرات مصر برای تشکیل ائتلافی علیه داعش در لیبی ادامه دارد.

انتهای پیام

کد N731047

وبگردی