آفتاب
جهانگیری در دیدار رییس مجلس نمایندگان عراق:

امنیت عراق امنیت ایران است/آمادگی برای مشارکت در بازسازی عراق

امنیت عراق امنیت ایران است/آمادگی برای مشارکت در بازسازی عراق

معاون اول رییس جمهور ، با بیا اینکه ایران پیشرفت عراق را پیشرفت خود و امنیت آنرا امنیت خود می داند، گفت: آمادگی داریم تجربیات خود را در اختیار عراق قرار دهیم و در بازسازی این کشور مشارکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر،  اسحاق جهانگیری در جریان سفر به عراق عصر امروز (دوشنبه) در دیدار سلیم الجبوری، رییس مجلس نمایندگان عراق، پیروزیهای دولت، ملت و ارتش عراق در میدان مبارزه علیه تروریست را تبریک گفت و افزود: امیدوارم این پیروزیها تداوم یابد و بقیه سرزمین بزرگ، تاریخی و متمدن عراق از دست تروریست‌ها آزاد شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از فائق آمدن عراق بر مسائل سیاسی و تشکیل دولت بر مبنای قانون اساسی با حضور همه طیف‌ها و جریانات، اظهار داشت: این نشانه بلوغ سیاسی در عراق و بیانگر مردم سالاری در این کشور است.

جهانگیری با تاکید برنقش پارلمانهای دو کشور در روابط ایران و عراق، خاطرنشان کرد: باید از این نقش کارساز در تقویت روابط دو کشور و دو ملت حداکثر استفاده را بنماییم.

وی افزود: ضرورت دارد انجمن دوستی پارلمانی دو کشور فعال شود زیرا با فعال شدن آن می‌توان به توسعه هر چه بیشتر روابط دو ملت بزرگ ایران و عراق که رابطه آنها ریشه در اشتراکات دینی ، تاریخی و فرهنگی دارد، امیدوار بود.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه عراق باید نقش و جایگاه واقعی خود را در منطقه ارائه دهد ،خاطرنشان کرد: امروز همه کشورها انتظار دارند عراق به جایگاه اصلی خود و نقش سازنده و مفید در منطقه برسد.

وی اظهار داشت: باید ظرفیت‌های گفتمان تفاهم و انسجام ملی را ارتقاء داده و اجازه ندهیم از یک هویت به عنوان ابزاری علیه هویت دیگر استفاده شود. البته دشمنان عراق یقیناً مایل نیستند که انسجام ملی در این کشور شکل گیرد اما اطمینان داریم با نقش فعالی که بزرگان این کشور ایفا می‌کنند دشمنان ناکام خواهند ماند.

جهانگیری با بیان اینکه ایران همواره در موضع حمایت از مستضعفین اعم از مسلمانان و غیر مسلمانان بوده، خاطر نشان کرد: اگر امروز جمهوری اسلامی ایران مورد غضب مستکبرین است، به دلیل استقلال این کشور و حمایت از فلسطین می‌باشد.

معاون اول رییس جمهور تقویت روابط علمای دو کشور را امری اجتناب ناپذیر خواند و افزود: گروه‌های تروریستی با ادعای حمایت از یک گروه از مسلمانان، آسیب‌های مادی و انسانی را ایجاد کرده‌اند که ضروری است علمای ما با آرا و نظرات، ضمن محکوم نمودن هر گونه خشونت ، از شکل گیری تنش های فرقه ‌ای جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: مبارزه با داعش فقط از طریق نظامی میسر نیست چرا که باید از نظر ایدئولوژی و سایر روشها نظیر قطع حمایت های مالی از پیشروی و فعالیت آنها جلوگیری شود.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با عراق در همه زمینه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی و پارلمانی است، تصریح کرد: ایران پیشرفت عراق را پیشرفت خود و امنیت در عراق را امنیت خود تلقی می کند.

وی افزود: بسیار خوشحال هستیم که عراق در حرکت جدید منطقه ای خود، گامهای مهمی در گسترش روابط با همسایگان برداشته است و ما معتقدیم عراق می‌تواند پل دوستی بین همه اقوام و کشورها در غرب آسیا باشد.

جهانگیری با یادآوری این موضوع که عراق هم اکنون در حال بازسازی است، خاطرنشان کرد: ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در اختیار عراق قرار داده و در بازسازی این کشور مشارکت کند.

معاون اول رییس جمهور گفت: دمیدن روح وحدت و یکپارچگی میان آحاد ملت و گروه‌های سیاسی و ترویج احساس پیروزی و مشارکت برای همگان، ابزاری برای ایجاد ثبات سیاسی و امنیتی در جامعه عراق است و از جمله ابزار تحکیم این روند، نهادینه نمودن ارجحیت مصالح عالیه کشور بر مصالح حزبی و طائفه ای است.

جهانگیری افزود: ما با هرگونه رفتاری که قوام و انسجام ملی را تضعیف کند و یا رویکردهای تجزیه طلبانه را به ذهن متبادل سازد به شدت مخالف بوده و باید حل و فصل اختلافات بر مدار قانون و گفتگوهای ملی را سرلوحه کار قرار دهیم.

وی تاکید کرد ایران همواره و در همه صحنه‌ها در کنار ملت عراق خواهد بود و مطمئن هستیم عراق بر مشکلات فائق آمده و مسیر توسعه را طی خواهد کرد.

رییس مجلس نمایندگان عراق نیز در این دیدار با تاکید بر لزوم ایجاد طرح اسلامی جدید و به وجود آوردن آگاهی نوین فراتر از روشهای متحجرانه ، گفت: باید بسوی ابتکار عمل و اجتهاد دنیا حرکت کنیم.

سلیم الجبوری، جمهوری اسلامی ایران را کشوری قدرتمند خواند و افزود: امیدوارم به وسیله همکاری مداوم دو کشور بتوانیم گامهای موثری در جهت توسعه روابط برداریم.
وی با ابراز خرسندی از تبادل موافقت‌نامه های مختلف میان ایران و عراق خاطرنشان کرد: امیدوارم این موافقت‌نامه ها بزودی اجرا و نقش مهمی در روابط دو کشور ایفا کند.

رییس مجلس نمایندگان عراق با تاکید بر ضرورت گسترش روابط اقتصادی ایران ـ بغداد خاطر نشان کرد: گردشگری دینی فرصت گرانبهایی در توسعه روابط دو کشور است و می تواند به سوی مودت میان دو کشور و دو ملت هدایت شود.

سلیم الجبوری با بیان اینکه ایران و عراق از مرحله ترویج روابط عبور کرده و به گسترش مناسبات رسیده‌اند، تصریح کرد: عراق نیازمند حمایت دوستان است و جمهوری اسلامی ایران پشتیبان عمده ما در مبارزه با تروریست می‌باشد.

وی با اشاره به عقب نشینی گروه‌ تروریستی داعش گفت: دولت عراق تلاش دارد روابط خود را با همسایگان از سر گیرد و بسوی راه حلی تعیین کننده در منطقه حرکت نماید.

رییس مجلس نمایندگان عراق بر لزوم حل اختلافات در زمینه های مختلف در منطقه تاکید کرد و گفت: به مصلحت هیچکس نیست که اختلافات باقی بماند زیرا این امر به نفع دشمنان است و امیدواریم با نقش فعال ایران در حل مناقشات، شاهد منطقه‌ای امن و با ثبات باشیم.

در این دیدار که شماری از نمایندگان پارلمان عراق و روسای فراکسیون‌های مختلف نیز حضور داشتند، برخی از نمایندگان در سخنانی به ارایه دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند و بر لزوم گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

کد N731006

وبگردی