آفتاب

تظاهرات مجارستانی‌ها علیه سفر پوتین به کشورشان

تظاهرات مجارستانی‌ها علیه سفر پوتین به کشورشان

صدها تن از مردم مجارستان یک روز پیش از سفر امروز (سه‌شنبه) رئیس‌جمهوری روسیه به کشورشان به خیابان‌های بوداپست آمده و علیه وی دست به تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس تصاویر گرفته شده حدود 2000 تن از مردم مجارستان بین دو ایستگاه اصلی قطار بوداپست واقع در غرب و شرق این استان دست به راهپیمایی زدند.

سازمان‌دهندگان این راهپیمایی اعلام کردند، مسیر شرق به غرب این راهپیمایی سمبل گرایش مجارستانی‌ها نسبت به متمایل ماندن نسبت به غرب است تا روسیه.

یکی از سازمان‌دهندگان این راهپیمایی گفت: ما از اینکه "ویکتور اوربان"، نخست‌وزیر مجارستان در حالی که اوکراین گرفتار جنگ است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را برای توافقات محرمانه به بوداپست دعوت کرده و ما را احمق فرض کرده، عصبانی و خشمگین شده‌ایم.

یکی از معترضان 67 ساله با به دست داشتن بنری که بر روی آن نوشته شده بود: "نه به پوتین، بله به اروپا"، گفت: من بیشتر عمرم را تحت حکومت کمونیست زندگی کردم. نمی‌خواهم دوباره این کشور تحت نفوذ روسیه قرار گیرد.

پوتین قرار است امروز وارد مجارستان شود و با اوربان در تلاشی برای نشان دادن داشتن یک دوست در داخل اتحادیه اروپا و ناتو دیدار کند.

یکی از تحلیلگران در موسسه امور بین‌المللی فنلاند گفت: مشخصا این سفر بیشتر برای پوتین مهم است تا برای اوربان. پوتین با این سفر می‌تواند به دیگر کشورهای غربی نشان دهد، متحدی دارد که عضو اتحادیه اروپا و ناتو است و انسجام و اتحاد اروپا آنقدرها هم قوی نیست.

این سفر مناقشه‌آمیز همزمان با آن صورت گرفت که جامعه جهانی منتظر است ببیند آیا توافق صلح و آتش‌بس مینسک در اوکراین پا بر جا باقی می‌ماند یا خیر. پوتین همچنین در تلاش است تا اوربان را برای متوقف کردن تحریم‌های بیشتر اروپا علیه روسیه تحت فشار بگذارد.

انتهای پیام

کد N730891

وبگردی