آفتاب

برگزاری سمینار بررسی آرا و اندیشه‌های شهید بهشتی در حوزه مدیریت

برگزاری سمینار بررسی آرا و اندیشه‌های شهید بهشتی در حوزه مدیریت

سمینار بررسی آرا و اندیشه‌های شهید بهشتی در حوزه مدیریت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سمینار بررسی آرا و اندیشه‌های شهید بهشتی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با سخنرانی سیدمحمدرضا بهشتی، مجتبی امیری و علی‌اصغر پورعزت از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران، فرشاد مومنی عضو هیات علمی دانشگاه علامه و حجت‌الاسلام مقدم معاون موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این سمینار سیدمحمدرضا بهشتی درباره ویژگی‌های شهید بهشتی، اظهار کرد: شهید بهشتی علاوه بر اینکه مرد میدان نظر بود مرد میدان عمل هم به حساب می‌آمد. او در مواجهه با موضوعات ژرف‌اندیشی بالا و به مباحث نگاه مبنایی و بنیادی داشت. بسیار دوراندیش بود و نگاه بلندمدت و همسونگر داشت که امروز جای چنین نگاهی خالی است.

وی ادامه داد: شهید بهشتی در عمل به کار دسته‌ جمعی اعتقاد داشت؛ چرا که کسانی که مطلق‌نگر و صددرصدی هستند شاید در کارهای خود توفیقاتی به دست بیاورند، اما نمی‌توانند در فعالیت‌های جمعی شرکت داشته باشند. او بسیار نقدپذیر بود یعنی خصوصیتی که باید این روزها در خودمان ایجاد کنیم.

فرزند شهید بهشتی همچنین یادآور شد: این شهید بزرگوار توانایی اقناع بسیار بالایی داشت و می‌توانست روی مشترکات حرکت کند، ضمن اینکه مسئولیت‌پذیری جمعی، شناسایی افراد، توجه به ظرفیت‌های اشخاص و نظم فوق‌العاده از دیگر خصوصیات او به شمار می‌آمد.

در ادامه حجت‌الاسلام مقدم معاون موسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی (ره) با بیان اینکه می‌توان مدیریت شهید بهشتی را در دو حوزه مدرسه حقانی و مرکز اسلامی هامبورگ تقسیم کرد، گفت: مهم‌ترین دغدغه شهید بهشتی در قم و مدرسه حقانی این بود که دنیای امروز نیاز به یک عالم اسلامی دارد که فراتر از فقه و اصول پاسخگوی نیازهای زمانه باشد و بر همین اساس بیشترین تلاش را کرد که یک سیستم آموزشی پایه‌ریزی کند تا دروس حوزه و دانشگاه به هم مرتبط شود و تمام تاکیدش این بود که در کنار دروس رسمی، طلبه‌ها جدیدترین کتاب‌ها را بخوانند و درباره آن بحث کنند.

وی اضافه کرد: شهید بهشتی روی نقدپذیری، تحمل شنیدن سخن مخالف، متکلم وحده نبودن، مدارا کردن و انصاف در داوری‌ها بسیار تاکید داشت. مدل او در قم و مدرسه حقانی همسو و همگام با نیازهای زمانه بود. مدل شهید بهشتی در هامبورگ نیز منحصر به فرد به حساب می‌آمد و اولین تلاشش این بود که با نگاه اسلامی مرکز اسلامی هامبورگ را اداره کند.

مقدم خاطرنشان کرد: مرکز اسلامی هامبورگ در آن زمان اروپا اولین مرکز اسلامی بود که با این‌که مدیرش یک شخصیت شیعه بود اما همه مذاهب فقهی اسلام در آن نقش داشتند و شهید بهشتی توانسته بود در عمل با رعایت مشترکات اسلامی، وحدت را در آنجا به وجود بیاورد. دومین کار بزرگ او در هامبورگ احیای دیالوگ بود و به تعبیر خودش گفت و شنود یا دیالوگ یعنی شناخت مرزهای متقابل، گفتن و تحمل شنیدن.

معاون موسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی (ره) همچنین بیان کرد: شهید بهشتی تلاش داشت یک قرائت نوین، خردورزانه و توام با عقلانیت از اسلام ارائه دهد و البته در این راه جفاهای زیادی به او وارد شد. هویت‌بخشی به خانواده‌های ایرانی و اسلامی در غرب نیز از اثرات دیگر حضور او در غرب به حساب می‌آمد.

در ادامه این سمینار علی‌اصغر پورعزت عضو هیات علمی دانشگاه تهران با ارائه یک پاورپوینت درباره ویژگی‌های مدیریتی در اسلام و نوع مدیریت شهید بهشتی، اظهار کرد: اوایل انقلاب جلوه‌های تشیع خردمند را بیشتر می‌دیدیم و امروز جلوه‌های تشیع متوهم بیشتر شده است. سنت اداری و مدیریت شهید بهشتی نسخه‌ای تجویزی برای ترویج عمل اداری و اسلامی در شیعه به حساب می‌آید.

به گزارش ایسنا، فرشاد مومنی عضو هیات علمی دانشگاه علامه دیگر سخنران این مراسم بود و در صحبت‌های خود تاکید کرد: شخصیت شهید بهشتی دست یافتنی است به شرطی که اراده، تلاش خستگی‌ناپذیر و تعهد عملی برای رسیدن به شخصیت او وجود داشته باشد. او از یک نظم روش‌شناختی منحصر به فرد در ساحت اندیشه برخوردار بود که اگر شناخته و بسط داده شود شاید خیلی بهتر از آن برای اسلام و بشریت نباشد.

وی افزود: هرگاه در تاریخ علم و دین منزلت عقل پایین آمده بلافاصله انحطاط آغاز شده است. شهید بهشتی از نظر عقلی و با روش‌شناسی منحصر به فرد خود مدیریت می‌کرد. از مسئولیت‌های یک مسلمان نیز این است که برای تحقق جامعه آرمانی اسلام تلاش کند به همین دلیل عمل شهید بهشتی جایگاه رفیعی پیدا می‌کند.

مومنی اضافه کرد: شهید بهشتی یگانه کسی بود که به برپایی حکومت اسلامی فکر کرده بود و برای برپایی جامعه اسلامی برنامه داشت. انطباق قول و فکر او برایش جذابیت و عظمت به وجود می‌آورد. وقتی بهشتی حرف می‌زد انسان از مسلمان بودن خود احساس غرور می‌کرد و بسیار متاسفم که امروز وقتی بعضی‌ها حرف می‌زنند انسان از مسلمان بودنش خجالت می‌کشد.

در پایان این سمینار مجتبی امیری عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: شهید بهشتی هیچگاه از خودش دفاع نمی‌کرد و کسانی که در تاریخ ما منشاء اثر بودند هیچ وقت به خودشان فرصت نمی‌دادند تا از خود دفاع کنند. او از رهبران فکری به حساب می‌آید که پیش و پس از انقلاب در بین مبارزان و انقلابیون در هر جمعی که قرار می‌گرفت یک سطح بالاتر بود. دوستانش سخت به او امیدوار بودند و دشمنانش به سختی از او بیمناک بودند. علم و عملش را با قدرت انعطاف‌پذیری در هم آمیخته بود و چون منظومه فکری داشت سامان یافته عمل می‌کرد.

انتهای پیام

کد N730876

وبگردی