آفتاب

پادشاه عربستان امروز میزبان امیر قطر است

پادشاه عربستان امروز میزبان امیر قطر است

یک دیپلمات عربی تاکید کرد که امیر قطر امروز (سه‌شنبه) وارد ریاض می‌شود تا با پادشاه عربستان دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، این منبع تصریح کرد که بررسی پرونده روابط عربستان، امارات و بحرین با قطر بخش مهمی از مذاکرات امروز ریاض خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد دوحه به وعده‌هایی که داده بود، پایبند نبوده و آنها را نقض کرده است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: این سفر تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به ریاض پس از آن صورت می‌گیرد که نظام عربستان به صورت غیررسمی وی را احضار کرد تا به رفتارهای قلدرمآبانه قطر در منطقه که به یمن رسیده است و اخیرا نیز در مصر صورت گرفته و نیز نقض آشکار توافق آشتی کشورهای حوزه خلیج فارس پایان دهد.

این منبع گفت: این سفر در پی دیدار مشابه میان سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و قبل از آن سفر صباح الأحمد الصباح، امیر کویت به عربستان صورت می‌گیرد چراکه در پی اشاعه شایعه‌هایی درخصوص همگرایی احتمالی میان ریاض و اخوان‌المسلمین و اینکه عربستان پشت نظام کنونی مصر را خالی می‌کند، کشورهای همکاری خلیج فارس خطر جدیدی را از سوی دوحه احساس کردند.

وی احتمال داد که پادشاه عربستان پیامی شدیداللحن به امیر قطر دهد و به او تاکید کند که تمامی طرف‌های شورای همکاری خلیج فارس باید به توافق ریاض که با نظارت عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان صورت گرفت پایبند باشند.

در همین حال، پادشاه عربستان در کاخ خود در ریاض مذاکرات رسمی با محمد بن زاید آل نهیان داشت که در جریان این دیدار رخدادهای منطقه و جهان و همکاری‌ها میان دو کشور مصر بررسی قرار گرفت.

همزمان منابع دیپلمات در ریاض تصریح کردند که این مقامات در این دیدار درخصوص مسائل منطقه و در راس آن اوضاع یمن و اقدامات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با پیشروی‌های جنبش مردمی انصارالله گفت‌وگو کردند.

انتهای پیام

کد N730721

وبگردی