آفتاب

اولتیماتوم ناحیه یورو به یونان هم‌زمان با شکست مذاکرات تمدید برنامه حمایت مالی

اولتیماتوم ناحیه یورو به یونان هم‌زمان با شکست مذاکرات تمدید برنامه حمایت مالی

پس از ناکامی در مذاکرات، وزرای ناحیه یورو اولتیماتومی را به یونان دادند تا هرچه زودتر درباره درخواست تمدید برنامه حمایت مالی از این کشور تصمیم‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، با وجود بن‌بست در مذاکرات برنامه حمایت مالی از یونان، یانیس واروفاکیس، وزیر اقتصاد یونان اعلام کرد، دو طرف‌ می‌توانند درباره این برنامه حمایت مالی ظرف دو روز آتی توافق کنند و احتمال یک نشست موفق در روز جمعه وجود دارد.

وی پس از نشستی که چند ساعت به طول انجامید، گفت: هیچ شکی ندارم که در پایان توافقی صورت می‌گیرد.

در همین حال "یروئن دیسلبلوئم"، رئیس طرف اروپایی مذاکرات با یونان گفت، یونان مابقی هفته را فرصت دارد تا درباره درخواست تمدید برنامه حمایت مالی تصمیم ‌گیری کند؛ امری که زمان ممکن برای آن تا پایان ماه جاری میلادی است.

دیسلبلوئم که وزیر اقتصاد هلند است و از حامیان سیاست‌های ریاضتی در ناحیه یورو محسوب می‌شود، ادامه داد: با ارائه این چارچوب زمانی ما می‌توانیم امیدوار باشیم که یونان تصمیم درستی اتخاذ می‌کند.

طرح حمایت یا نجات مالی یونان روز ۲۸ فوریه منقضی می‌شود و هر توافق تازه بر سر ایجاد تغییر در بسته حمایت مالی اتحادیه اروپا باید به تایید دولت‌های اروپایی برسد در غیر این صورت خزانه دولت یونان احتمالا خالی می‌شود.

این در حالی است که یکی از منابع دولتی یونان با رد این درخواست، رئیس گروه اروپایی را به ارایه یک پیشنهاد در لحظه آخر متهم کرده و گفت آنها می‌دانند که آتن این پیشنهاد را رد می‌کند.

دولت چپ رادیکال یونان تلاش می‌کند تا از بحران اقتصادی که پس از چند سال سیاست‌های ریاضتی بر این کشور تحمیل شده، پیروزمندانه بیرون آید اما 18 شریک ناحیه یوروی یونان تحت رهبری وولفانگ شویبل، وزیر اقتصاد آلمان تاکید دارند که هرگونه تغییر در روند ریاضتی باید در راستای تمدید برنامه حمایت مالی کنونی صورت گیرد.

وزیر دارایی فرانسه در این باره گفت: اگر مقام‌های یونانی بخواهند در مسیر درست گام بردارند، نشست روز جمعه برای تایید تصمیم آنها برگزار می‌شود.

وزیران اقتصاد اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل تشکیل جلسه دادند تا تغییر شرایط بازپرداخت وام یونان را بررسی کنند.

صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا می‌گویند که نباید در شرایط بازپرداخت وام ۲۴۰ میلیارد یورویی (۲۷۲ میلیارد دلار) یونان تغییری ایجاد شود.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولت یونان گزارش داده: "پافشاری برخی افراد بر اجرای تعهدات پیشین یونان در بازپرداخت وام، غیرمنطقی و غیرقابل پذیرش است."

این مقام یونان هشدار داد: "کسانی که مدام به این بحث قدیمی برمی‌گردند، فقط وقت خود را تلف می‌کنند و در این شرایط هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد."

هم‌زمان به گفته وزیر اقتصاد آلمان مشکل این است که یونان برای مدت زمانی طولانی به تعهداتش عمل نکرده و حالا هیچکس حاضر نیست که بدون دریافت ضمانت به این کشور پول بدهد.

با این حال، میشل ساپن، وزیر اقتصاد فرانسه گفته است که رهبران اروپایی باید تغییرات سیاسی به وجود آمده در آتن را در تصمیم‌گیری‌های خود در نظر بگیرند.

ساپن پس از ورود به بروکسل از مقام‌های یونان خواست که با تمدید مهلت وام کنونی موافقت کنند تا زمان برای مذاکره درباره تغییر شرایط بازپرداخت آن فراهم شود.

یونان تلاش دارد تا موافقت دیگر دولت‌های اروپایی را برای تغییر شرایط بازپرداخت وام خود جلب کند و تاکنون حاضر به تمدید مدت زمان بازپرداخت بدهی‌هایش نشده است.

یونان در مذاکراتش با مقامات اروپایی خواهان دریافت وامی تازه از اتحادیه اروپا است تا امور مخارج این کشور را برای شش ماه دیگر اداره کند و بتواند در موعد مقرر قسط هفت میلیارد یورویی (هشت میلیارد دلار) خود را به این اتحادیه بپردازد.

بخش دوم درخواست یونان، ایجاد تغییر در شرایط بازپرداخت کل بدهی‌ این کشور به اتحادیه اروپاست.

انتهای پیام

کد N730696

وبگردی