آفتاب

تهدید جدید گروه بوکوحرام علیه نیجر و چاد

تهدید جدید گروه بوکوحرام علیه نیجر و چاد

گروه شبه‌نظامی بوکوحرام که در نیجریه مستقر است، ضمن تهدید کشورهای نیجر و جمهوری چاد، هشدار داد، شبه‌نظامیان بوکوحرام آماده‌اند تا در کشورهایی که برای مبارزه با آن‌ها نیرو اعزام می‌کنند، دست به بمب‌گذاری‌های انتحاری بزنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این هشدار همزمان با آن اعلام شد که رهبران نیجر و دیگر کشورهای این منطقه در پایتخت کامرون گردهم آمده تا برنامه‌های حمله مشترک علیه شبه‌نظامیان بوکوحرام را که در هفته‌های اخیر حملات خود را تشدید کرده‌اند، نهایی سازند.

بوکوحرام در این تهدید به شدت از نیجر برای این اقدام مشترک انتقاد و اعلام کرد، این کشور در "باتلاق تاریکی" گرفتار شده است. شبه‌نظامیان بوکوحرام در 10 سال گذشته بارها به شهر "دیفا" حمله کرده اما به پایتخت نیجر حمله نکرده‌اند.

بوکوحرام در این تهدید گفت: اگر شما بر ادامه این اقدام تهاجمی و ائتلاف با دولت جمهوری چاد تاکید دارید، آن وقت ما هم به شما مژده می‌دهیم که سرزمین نیجر آسان‌تر از سرزمین نیجریه است و حمله به شهرهای شما نخستین واکنش ما نسبت به هرگونه حمله‌ای خواهد بود که پس از انتشار این بیانیه صورت بگیرد.

انتظار می‌رود یک نیروی چند ملیتی در هفته‌های آتی رسما مبارزات خود علیه بوکوحرام را آغاز کند. جمهوری چاد، کامرون، نیجر و بنین نخستین کشورهایی بودند که متعهد کمک به نیجریه شدند. بروندی و جمهوری آفریقای مرکزی نیز موافقت کردند تا با این نیروها در مبارزه با شبه نظامیان بوکوحرام همکاری کنند.

گروه شبه نظامی بوکوحرام به مدت پنج سال است که با دولت نیجریه در جنگ بوده است و تنها سال گذشته میلادی جان 10 هزار تن را گرفت. سازمان ملل اعلام کرد، این ناآرامی‌ حدود 157 هزار تن را مجبور به پناهندگی در نیجر، 40 هزار تن را در کامرون و 17 هزار تن دیگر را در جمهوری چاد کرده است.

براساس آمارهای نیجریه، حدود یک میلیون تن از مردم این کشور آواره و بی‌خانمان شده‌اند. روز دوشنبه رهبران جمهوری آفریقای مرکزی گفتند، 10 کشور عضو این نشست موافقت کرده‌اند تا 100 میلیون دلار در مبارزه با بوکوحرام کمک کنند.

انتهای پیام

کد N730570

وبگردی