آفتاب

علائم بیماری «آب سیاه» چشم چیست؟

علائم بیماری «آب سیاه» چشم چیست؟

یک متخصص چشم گفت: «آب سیاه» در بیشتر موارد بدون علامت بوده و فقط با معاینه چشم‌ پزشک قابل تشخیص است.

رامین دانشور در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خراسان، اظهارکرد: بیماری آب سیاه ناشی از فشار چشمی بوده و فقط در موارد بسیار محدودی دارای علائمی به صورت درد و گاهی با تغییر دید ناگهانی همراه با حالت تهوع و استفراغ همراه است.

وی با اشاره به اینکه در این بیماری ابتدا دید محیطی چشم و سپس دید مرکزی درگیر می‌شود، افزود: فرد مبتلا به آب سیاه در ابتدا دید مرکزی خوبی داشته و حتی می‌تواند به‌ راحتی مطالعه و تلویزیون تماشا کند، اما در هنگام پیاده‌روی احتمال محدودیت در میزان دید وجود دارد.

این جراح و متخصص چشم عنوان کرد: یکی از جمله عوامل زمینه‌ساز آب سیاه افزایش سن به خصوص بیش از 50 سال است که معمولا با افزایش سن احتمال ابتلا به آب سیاه نیز بیشتر می‌شود، اما در برخی موارد افراد در سنین پایین‌ حتی در دوره نوزادی ممکن است دچار این بیماری شوند.

دانشور ادامه داد: از جمله عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد می‌توان به سابقه خانوادگی، سن بالا، سابقه ضربه به چشم و برخی از بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون اشاره کرد.

این متخصص چشم خاطرنشان کرد: در صورتی که شبکه‌ چشم افراد دیابتی آسیب دیده باشد، احتمال اینکه به آب سیاه مبتلا شوند، بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه آب سیاه یک بیماری واحد نیست، تصریح کرد: برخی از انواع این بیماری جنبه وراثتی دارند، اما در موارد دیگر اکتسابی هستند. به افرادی که در خصوص ابتلا به این بیماری سابقه خانوادگی دارند، توصیه می‌شود تحت مراقبت چشم پزشک قرار گیرند.

دانشور با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل برای پیشگیری از آب سیاه مراقبت از چشم در برابر ضربه‌ است، گفت: باید افراد از دیگر عوامل این بیماری نظیر دیابت، فشارخون و زمینه‌های ارثی پیشگیری کنند و در صورت ابتلا به این بیماری سریع به متخصص چشم مراجعه کنند، زیرا این بیماری در مراحل اولیه قابل درمان است و می‌توان از بروز نابینایی چشم جلوگیری کرد.

این جراح چشم اضافه کرد: با توجه به اینکه آب سیاه دید مرکزی را درگیر نمی‌کند، در صورتی که به ‌موقع اقدام شود دید قابل تغییری برای فرد تا آخر عمر قابل احساس است. هدف از درمان جلوگیری از پیشرفت بیماری است، زیرا بخش آسیب‌دیده از چشم، دیگر قابل درمان نیست و بینایی آن از بین می‌رود.

دانشور با اشاره به اینکه چشم مهم‌ترین عضو بدن است، خاطرنشان کرد: افراد باید مراقب بینایی خود باشند و به طور دوره‌ای به معاینه بپردازند تا در صورتی که دچار بیماری‌های بدون علامت مانند آب سیاه و بیماری‌هایی که شبکیه چشم را درگیر می‌کند، شدند، سریع‌تر درمان شوند.

انتهای پیام
کد N730498

وبگردی