آفتاب
عباس لقمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

اوضاع بحرانی لیبی دلیل جنایت اخیر داعش است

اوضاع بحرانی لیبی دلیل جنایت اخیر داعش است

لیبی درگیر جنگ داخلی بوده و در عمل به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است. در منطقه غربی، دولت وجود دارد اما منطقه شرقی که در اختیار شورشیان و هم‌مرز با مصر است، در نابسمانی به سر می‌برد. داعش به دلیل همین نابسامانی سیاسی و امنیتی، پایگاه خود را در شرق این کشور بنا کرده است.

اعدام گروگان‌های مصری در لیبی و انتشار ویدئوی این جنایت از مهم‌ترین اخبار روز گذشته بود. با توجه به وضعیت بحرانی لیبی و اعدام گروگان‌های مصری در شمال این کشور، با «عباس لقمانی» استاد دانشگاه و کار‌شناس آفریقا به گفت‌وگو پرداختیم.

این کار‌شناس مسائل آفریقا در مورد وضعیت بحرانی حاکم بر لیبی به خبرنگار ایلنا گفت: لیبی درگیر جنگ داخلی بوده و در عمل به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده است. در منطقه غربی، دولت وجود دارد اما منطقه شرقی که در اختیار شورشیان و هم‌مرز با مصر است، در نابسمانی به سر می‌برد. داعش به دلیل همین نابسامانی سیاسی و امنیتی، پایگاه خود را در شرق این کشور بنا کرده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته، لیبی محل مناسبی برای کسب درآمد بود. بنابراین مردم طبقه کارگر و کشاورز از مصر به این کشور مهاجرت کرده و به عنوان کارگر خارجی مشغول به کار می‌شدند. ۲۱ گروگانی که توسط داعش به قتل رسیدند، فرزندان همین مهاجران مصری بودند.

لقمانی در پاسخ به این پرسش که آیا انتخاب ساحل مدیترانه به دلیل نزدیکی به اروپا دارای پیام خاصی است، گفت: شاید این دیدگاه وجود داشته باشد که داعش با انتخاب این محل که نزدیک به مرزهای قاره اروپا است، هشداری به غرب داده است. در مقابل این دیدگاه، امکان اینکه انتخاب این مکان تصادفی باشد نیز وجود دارد.

این استاد دانشگاه در مورد واکنش‌های مختلف نسبت به این واقعه و حمله مصر به مواضع داعش در لیبی خاطرنشان کرد: شرایط لیبی با شرایط دیگر کشورهای متفاوت است. نابسمانی سیاسی زیادی در این کشور وجود دارد. پس از وقوع این جنایت، تمام مقام‌های لیبی اعلام کردند که در مبارزه با داعش در کنار مصر هستند. صحبت‌های پارلمان طرابلس به دلیل همین نابسامانی است.

وی اضافه کرد: با توجه به سخنان مقام‌های ارشد لیبی و حمله هوایی مصر به مواضع داعش، به طور قطع هماهنگی میان دولت دو کشور وجود داشته است.

این کار‌شناس مسائل آفریقا در پاسخ به این پرسش که با توجه وضعیت تروریست‌ها در عراق، اقدام اخیر داعش در لیبی به معنای نقل مکان این گروه به این کشور است یاد‌آور شد: تروریست‌های داعش که در عراق و سوریه هستند، در صورت شکست در این دو جبهه نمی‌توانند وارد لیبی شوند. زیرا کشور پهناور مصر میان آن‌ها و لیبی حائل شده و این امر را ناممکن می‌کند. این موضوع به لحاظ پروپاگاندا و تبیلیغات روانی صورت می‌گیرد.

وی در پایان، در مورد جنایات داعش علیه اقلیت‌های مذهبی و تاثیر این اعمال بر افکار عمومی جهان گفت: قربانیان جنایت اخیر داعش، از مسیحیان قبطی مصر بودند که از اقلیت‌های مذهبی محسوب می‌شوند. داعش سابقه سیاهی در جنایت علیه اقلیت‌ها دارد. این موضوع به خصوص در اروپا بسیار نمود پیدا کرده است و امکان دارد با توجه به این واقعه، ائتلافی میان نیروهای در حال مبارزه با داعش، حداقل در سطح کلامی به وجود بیاید. اقدام اخیر داعش تاثیر منفی بر چهره اسلام می‌گذارد و در کنار وقایع اخیر پاریس و کپنهاگ بر افکار عمومی و رسانه‌های جهان نمود خواهد کرد. البته رسانه‌های خارجی به این موضوع تاکید دارند که بیشترین قربانی داعش، مسلمانان هستند اما چندان به این موضوع پرداخته نمی‌شود.

کد N730447

وبگردی