آفتاب
در دیدار دبیرکل وزارت خارجه نروژ

روانچی: اگر طرف مقابل از تحریم‌ استفاده ابزاری نکند در اسرع وقت به توافق می‌رسیم

روانچی: اگر طرف مقابل از تحریم‌ استفاده ابزاری نکند در اسرع وقت به توافق می‌رسیم

وگر استرومن، دبیرکل وزارت امور خارجه نروژ که جهت برگزاری پنجمین دور گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و نروژ در تهران به‌سر می‌برد با مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ملاقات کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این ملاقات مجید تخت روانچی با استقبال از ارتقای سطح رایزنی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و نروژ، از روند رو به توسعه و آغاز فصل جدید در روابط دو کشور ابراز خرسندی کرد و افزود: مناسب است تا ظرفیت‌های موجود اعم از دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی در جهت تحقق همکاری‌ها و تعاملات دو کشور مورد استفاده قرار گیرند.

مجید تخت روانچی با اشاره به روند پیشرفت مذاکرات هسته‌ای در چارچوب 1+5، اظهار کرد: در صورتی که طرف مقابل دست از افکار گذشته بردارد و نخواهد از موضوع تحریم‌ها استفاده ابزاری کند می‌توانیم در اسرع وقت به توافق جامع برسیم.

او ضمن تأکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور در هر شرایط، اعلام کرد: سطح اندک مبادلات اقتصادی دو کشور نیازمند توجه و فعالیت بیش‌تر است و فرصت‌های زیادی وجود دارند که می‌شود از آن‌ها در جهت توسعه روابط بهره گرفت.

معاون ظریف از بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی، شیلات و محیط زیست به عنوان زمینه‌های مناسب برای همکاری یاد کرد.

وی هم‌چنین ضمن مطرح کردن زمینه‌های همکاری در بخش‌های فرهنگی و علمی، خواستار تسهیلات لازم برای تحصیل دانشجویان ایرانی در نروژ و رفع تضییقات و مشکلات آن‌ها شد.

وگر استرومن، دبیرکل وزارت امور خارجه نروژ نیز در این ملاقات با اشاره به روابط دیرینه دو کشور اظهار کرد: پتانسیل زیادی برای همکاری‌ها وجود دارد. ما بسیار امیدوار هستیم که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه خوب برسد. موفقیت در این مذاکرات در تمامی سطوح دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی به سود همه طرف‌های ذی‌ربط خواهد بود.

دبیرکل وزارت امور خارجه نروژ هم‌چنین در مورد همکاری‌های اقتصادی ایران و نروژ گفت: بخش‌های انرژی و همکاری‌های دریایی نظیر شیلات، و نیز مسائل زیست محیطی از جمه بخش‌های مناسب برای همکاری‌هاست و امیدوار هستیم با توجه به تفاهم‌های حاصله همکاری‌های دو کشور گسترش یابند.

استرومن درباره وضعیت دانشجویان ایرانی در نروژ اعلام کرد: ما در این خصوص کار زیادی را انجام داده‌ایم. سازمان‌های ذی‌ربط نروژی از جمله وزارت دادگستری سعی کرده‌اند تا سیستم مربوط به صدور روادید شفاف‌تر و سریع‌تر شود. تلاش‌ها و پیگیری‌ها تا رسیدن به شرایط مناسب ادامه دارند.

انتهای پیام

کد N730113

وبگردی