آفتاب

بررسی مناقشه قره باغ در دیدار وزرای امور خارجه ایران و آذربایجان

بررسی مناقشه قره باغ در دیدار وزرای امور خارجه ایران و آذربایجان

وزیر امور خارجه آذربایجان پس از دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی اش در باکو گفت: ما درباره مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم گفتگو کردیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ‌المار محمد یاروف وزیر امور خارجه آذربایجان پس از دیدار با همتای ایرانی اش در باکو پایتخت این کشور گفت:‌ما در این دیدار درباره مذاکرات صلح در خصوص مناقشه قره باغ – ناگورنو گفت‌و‌گو کردیم اما متاسفانه هیچ پیشرفتی تا کنون در این مسئله حاصل نشده است.

محمدیاروف در ادامه با اشاره به برگزاری نشست قریب الوقوع کشورهای عضو گروه مینسک گفت: ما قرار است پس از برگزاری این نشست به یک راه حل دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری ترند مناقشه بر سر منطقه قره باغ پس از آن میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان آغاز شد که ارمنستان در سال 1988 مدعی سلطه بر قره باغ و مناطق اطراف آن شد.

این اختلافات که به بروز جنگ میان دو کشور منجر شد در نهایت سبب شد تا ارمنستان در سال 1992 تسلط بیست درصد از خاک آذربایجان شامل منطقه قره باغ و اطراف آن را به دست آورد.

دو کشور در نهایت در سال 1994 با میانجی گری گروه مینسک متشکل از فرانسه ، روسیه و آمریکا توافق آتش بس امضا کردند. اما ارمنستان تاکنون به چهار قطع نامه شورای امنیت سازمان امنیت برای آزاد سازی قره باغ – ناگورنو و مناطق اطراف آن عمل نکرده است.

وزیر امور خارجه آذربایجان همچنین به روابط میان تهران و باکو اشاره کرد و گفت: روابط میان ایران و آذربایجان با ریشه های تاریخی به یکدیگر پیوسته است و دو کشور باید این روابط برادرانه شان را ادامه دهند.

وی در ادامه گفت که باکو میزبان نشست دو جانبه برای بررسی وضعیت دریای خزر خواهد بود.

این نشست قرار است به عنوان بخشی از نشست گروه کارشناسان به عضویت پنج کشور حاشیه دریای خزر به منظور ارزیابی وضعیت این دریا برگزار شود.

علاوه بر این محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران یادآور شد : روابط با کشورهای همسایه از اولویت های سیاست خارجی تهران است و از نظر ایران روابط با آذربایجان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: ما باید روابط میان مردممان را تقویت و برای بازگردان امنیت به منطقه تلاش کنیم.

ظریف که به منظور دیدار با مقامات آذربایجان روز دوشنبه(امروز) به باکو سفر کرده است در کنفرانس خبری مشترک خود با محمد یاروف تاکید کرد: ایران به عنوان یک کشور همسایه همیشه حاضر است تا نقشی کلیدی برای رسیدن به راه حل در خصوص مناقشه قره باغ ایفا کند.

وی همچنین گفت:‌ صد کیلومتر از مرزهای ایران در منطقه مورد مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان قرار دارد از این رو ایران خواستار رسیدن به یک راه حل صلح آمیز برای پایان دادن به این مناقشه از طریق حقوق بین الملل است.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: ما خواهان برقراری ثبات و امنیت در کشورهای همسایه مان هستیم از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

ظریف اظهار کرد: آذربایجان مهمترین کشور همسایه ایران است. ما به این کشور بسیار نزدیک هستیم و این مناقشه می تواند به ما آسیب بزند. ایران تا کنون برای حل این مناقشه با آذربایجان همکاری کرده است.

وی افزود: ما همواره خواهان پایان موفقیت آمیز فعالیت های گروه مینسک برای حل این مناقشه و پایان آن به نفع تمامیت ارضی آذربایجان بوده ایم .

انتهای پیام

کد N730037

وبگردی