آفتاب
در جریان دیدار نخست‌وزیران دو کشور؛

هند و سریلانکا توافقنامه هسته‌ای امضا کردند

هند و سریلانکا توافقنامه هسته‌ای امضا کردند

رئیس‌جمهور جدید سریلانکا به منظور تقویت روابط با هند پس از نگرانی‌ها نسبت به نفوذ رو به افزایش چین در این جزیره، امروز (دوشنبه) در نخستین سفر خارجی‌اش با رهبران هند مذاکراتی برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر امور خارجه هند گفت: در دیدار رهبران دو کشور یک توافقنامه انرژی هسته‌ای به امضا رسید که براساس آن هند به سریلانکا برای ساخت زیرساخت‌های انرژی هسته‌ای از جمله آموزش پرسنل کمک خواهد کرد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: توافقنامه دوجانبه درباره همکاری‌های هسته‌ای نمادی دیگر از اعتماد دوجانبه است.

به گفته مودی دو کشور همچنین با گسترش همکاری‌های دفاعی و امنیتی موافقت کرده‌اند با این جزییات این توافق اعلام نشده است.

مایتریپالا سیریسنا، نخست‌وزیر سریلانکا گفت: این اولین سفر رسمی من است و خوشحالم که بسیار پرثمر است.

رهبران دو کشور همچنین قول دادند که روابط دوجانبه را پس از یک دوره تنش تقویت کنند.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز پس از این دیدار گفت: مایه افتخار است که شما هند را به عنوان اولین مقصد سفر خارجی خود انتخاب کردید. هند نزدیکترین همسایه و دوست سریلانکا است. حسن نیت و حمایت ما همیشه همراه شما خواهد بود. معتقدم که مقصد ما یکی است. ما در یک لحظه فوق‌العاده قرار داریم تا روابط دوجانبه را به سطح تازه‌ای برسانیم.

سیرسنا نیز تاکید کرد: ما صدها سال است که روابط قوی داریم. من با صراحت اعلام می‌کنم که روابط دوجانبه گسترش خواهد یافت.

اما تحلیلگران می‌گویند: هدف اصلی این سفر نشان دادن تمایل سریلانکا برای بازسازی بخشی از اعتمادی است که در جریان حکومت یک دهه‌ای راجا پاکسه، رئیس‌جمهور پیشین این کشور از بین رفته است.

هند مدت‌ها سریلانکا را جزیی از حوزه نفوذ استراتژیک خود می‌دانست و در سال 1987 میلادی نیرو به این جزیره اعزام کرد تا توافق صلحی را که میان کلمبو و جدایی‌طلبان تامیل شکل گرفته بود، حمایت و تقویت کند.

اما در دوران حکومت راجا پاکسه، چین مبالغ بسیار هنگفتی را در پروژه‌های زیربنایی سریلانکا سرمایه‌گذاری کرد و به بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی این کشور تبدیل شد و از نفوذ سیاسی و حتی نظامی در این کشور بهره‌مند شد.

گزارش شده که هند سال گذشته میلادی به خاطر حضور مختصر دو فروند زیردریایی چینی در آب‌های سریلانکا بسیار خشمگین شده است.

چین به ساخت و توسعه تاسیسات اطراف اقیانوس هند برای مقابله با افزایش نفوذ هند و تضمین منافع اقتصادی‌اش متهم شده است.

سریسنا پس از دیدار با سوشما سوواراج، وزیر امور خارجه هند، مذاکره با مودی را در محل سکونتش در دهلی‌نو آغاز کرد.

انتهای پیام

کد N729891

وبگردی