آفتاب
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری:| 252648

مهم‌ترین موضوع حوزه پژوهش کشور فقدان تقاضا محوری است

مهم‌ترین موضوع حوزه پژوهش کشور فقدان تقاضا محوری است

اساتید و پژوهشگران کشورمان عادت کردند که کارهای تحقیقاتی را همین طوری و بدون مشتری انجام دهند که این کار چندان مثمرثمر نخواهد بود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، مهم‌ترین موضوع حوزه پژوهش کشور فقدان تقاضا محوری خواند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در آذربایجان شرقی، سورنا ستاری، امروز در نشست هم اندیشی با دبیران و مسئولان کمیته‌ها و ستادهای توسعه فناوری نانو، بیو، نفت و گاز، طب سنتی و فناوری اطلاعات در تالار علامه جعفری دانشگاه تبریز گفت: اساتید و پژوهشگران کشورمان عادت کردند که کارهای تحقیقاتی را همین طوری و بدون مشتری انجام دهند که این کار چندان مثمرثمر نخواهد بود و باید طرح‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها بر اساس نیاز روز جامعه و برای حل مشکلات کشور و برای رفاه جامعه بکار گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه نخستین گام برای تحقق درآمدزایی از پژوهش، داشتن مشتری و شناخت نیازهای واقعی جامعه و بازار است، تصریح کرد: مسایل کشور و استان‌ها باید از طریق دانش، فکر و اندیشه دانشگاهیان و محققان حل شود که در این راستا دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارند.

ستاری اضافه کرد: ما می‌خواهیم با فرهنگ سازی در جامعه و به ویژه در دانشگاه‌ها و مراکر تحقیقاتی نشان دهیم که می‌توان با فکر و تولید علم و فناوری در کشور به ثروت دست یافت که در این خصوص نیز حل مشکلات استان باید اولویت اصلی مراکز دانشگاهی شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما دانشگاهی که صد در صد با پول دولتی اداره شود، نمی‌خواهیم، یادآور شد: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشورمان دارای پتانسل‌های زیادی دارند و ما به مراکز دانشگاهی نیاز داریم که کار آفرین باشند و طمع و شیرینی وجود این مراکز در وجود مردم احساس شود و به داشتن این مراکز علمی افتخار کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه ستادهای فناوری خوبی در آذربایجان‌شرقی فعال شده‌اند که امیدواریم با فعالیت این ستاد‌ها و کمیته‌ها برخی مشکلات موجود در استان برطرف شود، خاطر نشان کرد: ما باید از امکانات دولتی برای رفع مشکلات جامعه استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه توسعه‌ای که پایه آن نابودی منابع طبیعی و ایجاد مشکل برای رفاه حال شهروندان باشد پذیرفتنی نیست افزود: باید پژوهش‌های دانش محور با هدف ایجاد اشتغال و درآمدزایی و به ویژه برای آسایش مردم مورد توجه باشد.

نشست هم اندیشی سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور امروز با حضور دبیران و مسئولان کمیته‌ها و ستادهای توسعه فناوری (نانو، بیو، نفت و گاز، طب سنتی و فناوری اطلاعات) در تالار علامه جعفری دانشگاه تبریز برگزار شد.

کد N729792

وبگردی