آفتاب
محمد یار اف در نشست خبری مشترک با ظریف تاکید کرد:

عزم ایران وآذربایجان برای گسترش همکاری‌ها/شرط پایان بحران قره‌باغ

عزم ایران وآذربایجان برای گسترش همکاری‌ها/شرط پایان بحران قره‌باغ

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان از عزم جدی این کشور و ایران برای گسترش همکاری ها خبر داد و گفت: شرط پایان بحران قره باغ این است که در درجه اول نظامیان ارمنستانی از مناطق اشغالی عقب نشینی کنند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به آذربایجان، المار محمد یار اف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان پیش از ظهر امروز در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در محل وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در باکو برگزار شد، با ابراز خرسندی از سفر ظریف به باکو به ملاقات های وزیر امور خارجه ایران با رئیس جمهور جمهوری آذربایجان اشاره کرد و اظهار داشت: ما نیز مذاکراتمان را به طور دوجانبه و گسترده ادامه دادیم؛ در دو سال اخیر حدود 20 نفر از وزرای دو کشور به پایتخت های یکدیگر سفر کرده‌اند و هفته آینده نیز هیاتی از سوی آذربایجان به ایران سفر می کند و بعد از آن نیز سفرهای دیگری برای وزرای ایرانی برنامه ریزی شده است.

وی با تاکید بر گسترش همکاری های دو کشور به ارائه گزارش خود به ظریف درباره مناقشه قره باغ اشاره و خاطرنشان کرد: هم صدران گروه مینسک نیز در باکو حضور دارند که عصر امروز با آنها مذاکراتی خواهیم داشت؛ اما متاسفانه فعلا نتیجه ای برای مذاکرات وجود ندارد و احتمالا امروز بعد از گفتگو با این گروه، یک گزارش مطبوعاتی ارائه می دهیم.

محمد یار اف ادامه داد: در رابطه با روابط دوجانبه میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، علاوه بر روابط دوطرفه مذاکرات سه جانبه ای نیز میان ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه برقرار است و طی روزهای آینده نیز این مذاکرات در ایران ادامه می یابد.

طرف ایرانی برای توسعه خط آهن آستارا به باکو مصمم است

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در ادامه با بیان اینکه طرف ایرانی اراده و نیت خوبی برای تکمیل راه آهن آستارا دارد، تاکید کرد: این پروژه برای اتصال خطوط آهن ما به ایران و گسترش تجارت به سمت اروپا بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: در ماه آینده نشست نمایندگان مذاکره کنندگان دریای خزر در باکو برگزار می شود و در کنار آن مذاکرات دوجانبه ای نیز برگزار خواهد شد؛ در مذاکرات امروز درباره اتصال خطوط انرژی و الکترونیک نیز تفاهم های خوبی صورت گرفت تا روند خرید و فروش انرژی تسهیل شود؛ همکاری های دو کشور در سطح وزرای دفاع نیز برقرار است و مذاکرات خوبی انجام شده است.

محمد یاراف همچنین از پیگیری تشکیل مرکز فرهنگی جمهوری آذربایجان در ایران در مذاکرات امروز خبر داد و گفت: در این رابطه مسائل حقوقی مطرح برای تشکیل این مرکز را بررسی و درباره آنها تبادل نظر کردیم.

توسعه همکاری با ایران بر اساس تاکید الهام علی اف است

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین از تاکید سران دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان برای گسترش همکاری های همه جانبه خبر داد و گفت: در این زمینه ما از سوی رئیس جمهورمان دستور داریم تا مناسبات خود را با جمهوری اسلامی ایران به طور همه جانبه گسترش دهیم.

محمد یار اف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه های مشترک ایران و جمهوری آذربایجان برای حل مناقشه قره باغ، تاکید کرد: ما موضع خود را در این رابطه چند بار گفته ایم و هم‌صدرهای ما در گروه مینسک نیز بر اساس اصول شش گانه مادرید مشغول مذاکره هستند؛ رئیس جمهور فرانسه نیز اعلام کرده است که دیگر وقت آن رسیده که قرارداد صلح را ببندیم. اما در هر صورت مذاکرات قره باغ باید جدی تر ادامه یابد و جدی بودن این مذاکرات نیز در درجه اول بستگی به این دارد که نظامیان به مواضع قبلی خود بازگردند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور ما اخیرا در یک نشست بین المللی با صراحت اعلام کرد سرباز ارمنی در منطقه آقدان چه کار می کند که کشته شود؟ ما معتقدیم که طرف های مقابل نیز باید مذاکرات را جدی بگیرند.

محمد یار اف تصریح کرد: این مشکل همچنان برقرار است که سربازان ارمنستان هنوز در مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان حضور دارند و وقتی روسای گروه مینسک این مسائل را مطرح می کنند، باید به طرف ارمنستانی نیز بگویند که سربازان خود را از مناطق اشغالی عقب ببرند.

وی همچنین با اشاره به موضوع دو گروگان از اتباع جمهوری آذربایجان در ارمنستان، گفت: این مسئله در سطوح عالی در گروه مینسک و در گروه اروپا مطرح شده و از رئیس جمهور ارمنستان نیز خواسته شده است تا این افراد هر چه سریعتر برگردند.

 

کد N729429

وبگردی