آفتاب
یونسی:

ترور اعتقادی خطرناک‌تر از ترور فیزیکی است

ترور اعتقادی خطرناک‌تر از ترور فیزیکی است

دستیار رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی گفت: ترور اعتقادی و توهین به مذاهب به مراتب خطرناک‌تر از ترور و خشونت فیزیکی است زیرا اهانت ادیان و مذاهب باعث رشد گروه‌های تروریستی و افراط گرایی در جهان می‌شود.

دستیار رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی گفت: ترور اعتقادی و توهین به مذاهب به مراتب خطرناک‌تر از ترور و خشونت فیزیکی است زیرا اهانت ادیان و مذاهب باعث رشد گروه‌های تروریستی و افراط گرایی در جهان می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی در سمینار توهین به مقدسات دینی از منظر اسلام و حقوق بین‌المللی، با بیان این‌که «طبق آیات قرآن توهین به ادیان آسمانی غیر مجاز است زیرا ادیان آسمانی، توحیدی و ابراهیمی جوهری انسانی و الهی دارند که انسان را در نزدیکی به خدا کمک می‌کنند» اظهار کرد: در قرآن آمده است که ما به بشر کرامت بخشیده‌ایم و این طور بیان نشده است که تنها به یک دین یا نژاد خاصی کرامت بخشیده شده است بنابراین همه انسان‌ها قابل احترام هستند و توهین به آنها و اعتقاداتشان جایز شمرده نمی‌شود.

یونسی با اشاره به آیات و روایات مسلمانان تاکید کرد:‌ هیچ قومی حق تسمخر قوم دیگر را ندارد و در قرآن آمده است که تصور نکنید حق اهانت به غیر مسلمانان را دارید، همچنین آیات متعددی در این زمینه آمده است که تنها راه هدایت به احسن، دعوت کردن است و ناسزاگویی و تحقیر و توهین به سایرین هیچ جایگاهی در دین ما ندارد چرا که بد اخلاقی به هیچ عنوان در اسلام جایز نیست. و همینطور که از احادیث و روایات ما بر می‌آید پیامبران همواره از دعوت و صبوری برای هدایت مردم استفاده می‌کردند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی با اشاره به چاپ کاریکاتورهای توهین آمیز نسبت به پیامبران اسلام و سایر مذاهب در فرانسه نیز گفت: در گذشته نیز چنین اتفاقاتی در کشور رخ داده بود ولی این بار به صورت گسترده رسانه‌ای شد و با عکس‌العمل متقابل روبرو شد در همین راستا جای تعجب دارد که آنها به واسطه آزادی بیان به مقدسات توهین می‌کنند و در مقابل این بی‌احترامی‌ها برخی از مسلمانان این کشور سکوت کرده ولی برخی دیگر دست به اقدامات افراطی زدند که به نوعی می‌توان گفت کار زشتی را با کار بدتری جبران کردند ولی در نهایت اشتباه‌تر از همه موضع‌گیری دولت فرانسه در قبال توهین به مقدسات بود و از همه زشت‌تر این که که آنها به چاپ گسترده‌تر این کاریکاتورها دست زدند که درحقیقت باعث خشم گسترده‌تر مسلمانان در عرصه‌ی جهانی شد.

وی ادامه داد: اشتباه دیگر دولت فرانسه نسبت دادن یک اقدام تروریستی به همه‌ی مسلمانان جهان است که این اقدام بذر خشونت و نفرت را در سراسر جهان پخش کرد.

یونسی با تاکید بر این‌که «ما نیز با نقد موافق هستیم» خاطرنشان کرد: ما نیز معتقد هستیم نقد منصفانه و با اخلاق به رشد مذاهب کمک می‌کند ولی نه این طور که با انتشار یک کاریکاتور به عقاید 10 میلیون مسلمان و حتی سایر مذاهبی که در فرانسه هستند توهین شود و در مقابل این توهین بگویند که به دلیل آزادی بیان چاپ این گونه کاریکاتورها مجاز است پس آزادی داشتن عقاید و ابراز آنها را چطور تامین می‌کنند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در رابطه با راهکارهای مناسب برای مقابله با توهین به مقدسات نیز گفت: فرانسوی‌ها ادعای پرستاری از آزادی بیان را دارند و لی با حجاب مسلمانان مقابله می‌کنند و تحمل آن را ندارند ولی باید بگویم که ترور اعتقادی و خشونت اعتقادی بسیار مخرب‌تر از ترور فیزیکی بوده و باعث رشد افراطگرایی در جهان می‌شود.

انتهای پیام

کد N729145

وبگردی