آفتاب

العبادی در دیدار با مقامات سنی عراق: اجازه نمی‌دهیم سلاح خارج از کنترل دولت باشد

العبادی در دیدار با مقامات سنی عراق: اجازه نمی‌دهیم سلاح خارج از کنترل دولت باشد

در پی ترور یکی از رهبران عشایر در عراق نخست وزیر این کشور اعلام کرد که اجازه نخواهد داد سلاح در دست غیرنظامیان در خارج از چارچوب دولت باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه سومریه نیوز، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای که پس از دیدار با سلیم جبوری،‌ رئیس پارلمان و اسامه نجیفی، معاون رئیس جمهوری و صالح المطلق، معاون نخست وزیر صادر شد، اعلام کرد: بغداد اجازه نخواهد داد که سلاح در دست گروه‌های مسلح و غیرنظامیان در خارج از چارچوب دولت بماند و این مساله‌ای است که چندین بار بر آن تاکید شده است و مرجعیت شیعیان نیز بر آن تاکید کرده‌اند.

وی تاکید کرد: ما مصمم هستیم که جنایتکاران و مجرمان را تحت پیگرد قرار داده و آن‌ها را تحویل دستگاه قضا دهیم تا جزای کار خود را ببینند.

در این دیدار تحولات سیاسی و امنیتی عراق مورد بررسی قرار گرفت و حضار بر اهمیت تقویت وحدت ملی و دوری از تفرقه مذهبی تاکید کردند.

در همین حال سلیم جبوری در دیدار با سفیران اتحادیه اروپا در بغداد در خصوص هدف قرار گرفتن زید الجنابی، از نمایندگان عراق و مواضع سیاسی که پس از آن صورت گرفت، بحث و گفت‌وگو کرد.

این هیات نیز بر حمایت اتحادیه اروپا از حاکمیت عراق و پشتیبانی از توافق‌های سیاسی که در این خصوص منعقد گشته است، تاکید کرد.

همزمان صالح المطلق در سخنانی عنوان داشت: این رویکرد وجود دارد که شخصیت‌های عراقی تاثیرگذار که می‌خواهند مسائل تغییر جمعیتی یا پاکسازی نژادی و طائفه‌ای را در عراق مطرح کنند، هدف قرار بگیرند.

در روز جمعه گذشته، نعیم قاسم سویدان الجنابی، از رهبران عشیره الجنابی و پسرش و هشت تن از محافظان وی کشته شدند و زید الجنابی، پسر برادرش و از نمایندگان عراق نیز توسط افراد مسلح ناشناس مورد ضرب و جرح قرار گرفت که این اقدام خشم گروه‌های سیاسی را برانگیخت و ائتلاف الوطنیه و اتحاد نیروهای ملی عراق (اهل سنت) جلسه پارلمان را تحریم کردند.

در این راستا فراکسیون‌های سنی و احزاب لیبرال هم‌پیمان آنها در پارلمان این کشور، فعالیت‌های پارلمانی خود را به مدت 4 روز به حالت تعلیق درآوردند. اخبار تایید نشده‌ای از تعلیق فعالیت وزرای سنی کابینه العبادی و معاونان رئیس جمهور و نخست وزیر نیز منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N729075

وبگردی