آفتاب

مقامات جدایی‌طلبان ادامه اجرای " وضعیت غیرمتعهد" برای اوکراین را خواستار شدند

مقامات جدایی‌طلبان ادامه اجرای " وضعیت غیرمتعهد" برای اوکراین را خواستار شدند

نمایندگان جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، مقامات این منطقه پایبند به "وضعیت غیرمتعهد" اوکراین بوده که در غیر این صورت توافق مینسک بی‌اعتبار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در این بیانیه که آژانس خبری دونتسک به نقل از "دنیس پوشیلین" و "ولدیسلاو اینگو"، مذاکره‌کنندگان این منطقه منتشر شده، آمده است: هرگونه اقدام اوکراین در جهت همکاری با ناتو یا هرگونه ائتلاف ضدروسی دیگر برای ما قابل قبول نیست. اگر این مساله صورت گیرد ما بلافاصله تصمیمات مشترک خود با کی‌یف را زیر پا گذاشته و توافق مینسک را بی‌اعتبار می‌دانیم.

پیش از این سران کشورهای روسیه، فرانسه، آلمان و اوکراین طی نشستی 16 ساعته در مینسک به توافقی سیاسی جدید با هدف توقف درگیری‌ها در شرق اوکراین دست نیافتند. این توافق توسط نمایندگانی از مناطق لوهانسک و دونتسک و همچنین مقامات کی‌یف، مسکو و سازمان همکاری و امنیت اروپا به امضا رسیده است.

به موجب این توافق در مناطق درگیر شرق اوکراین آتش‌بس اعلام، تجهیزات جنگی سنگین از این مناطق خارج، تغییرات قانون اساسی در اوکراین اعمال و زندانیان معاوضه شدند.

پیش از این پوشیلین در اظهاراتی دیگر عنوان کرده بود، راه‌حلی سیاسی تنها در صورتی ممکن خواهد بود که کی‌یف "وضعیت غیرمتعهد" خود را اجرا کرده و از پیوستن به هرگونه اتحاد نظامی خودداری کند.

این در حالی است که اوکراین اخیرا "وضعیت غیرمتعهد" خود را به حالت تعلیق درآورد و تلاش کرد تا به ناتو بپیوندد.

این کشور در پی آغاز بحران در جنوب شرق خود به شدت تمایل پیدا کرد تا به ناتو بپیوندد. برخی از مقامات ناتو اعلام کرده اند اوکراین هنوز آمادگی لازم برای پیوستن به این ائتلاف را ندارد.

انتهای پیام

کد N729036

وبگردی