آفتاب
شینهوا گزارش داد:

آمریکا به چین نیاز دارد/ منافع واشنگتن در خطر است

آمریکا به چین نیاز دارد/ منافع واشنگتن در خطر است

یک رسانه غربی با اشاره به لزوم همکاری آمریکا با چین نوشت منافع واشنگتن در خطر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شینهوا در سرمقاله ای تحت عنوان «بازی ماهرانه سیاسی در سیاست چین به منافع ایالات متحده لطمه می زند» نوشت: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا اخیرا با دالایی لاما رهبر دینی بوداییان تبت در واشنگتن دیدار کرده که این دیدار اقدامی غیرعاقلانه بوده و تنها به ابهامات در زمینه سیاست واشنگتن نسبت به پکن افزوده است.

این رسانه چینی در ادامه می نویسد اوباما در روز پنجم فوریه در واشنگتن اهمیتی به مخالفت چین با دیدار با دالایی لاما نشان نداد و رهبر دینی بوداییان تبت را دوست خود معرفی کرد، این درحالیست که این فرد سیاستمداری است که همواره بر جدایی تبت از چین تاکید کرده است.

شینهوا در ادامه عرض ارادت اوباما به دالایی لاما را نشانه بی احترامی به منافع اصلی چین برشمرد و نوشت تنش در روابط واشنگتن و پکن چیزی نیست که آمریکا صراحتا به دنبال آن باشد زیرا تنها چند روز پس از دیدار دولت اوباما با رهبر دینی بوداییان تبت، از شی جینپینگ رئیس جمهوری چین برای سفر به واشنگتن در ماه سپتامبر دعوت کرد که بسیاری از آن به عنوان بخشی از تلاشها برای فراموشی خاطره چنین دیداری یاد کردند.

به نوشته این رسانه چینی، برنامه ریزی سفر رسمی ماهها پیش از برگزاری آن رویدادی نادر در دیپلماسی بوده و تا حد زیادی نشان می دهد که واشنگتن علاقه مند به اهمیت روابط واشنگتن و پکن بوده و دستاوردهای بیشتری را از همکاری با پکن بدست می آورد.

شینهوا در ادامه تاکید می کند اگر آمریکا و چین به طور کارآمد با یکدیگر همکاری کنند، اوباما می تواند بسیاری از مشکلات سیاسی خارجی خود را با کمک چین از جمله برنامه هسته ای ایران و موضوعات مرتبط با شبه جزیره کره، تروریسم و تغییرات آب و هوایی حل کند.

از سوی دیگر دلایل بسیاری برای خوشبینی در روابط چین و آمریکا وجود دارد. دلیل اول این است که روسای جمهور دو کشور موافقت خود را برای حل اختلافات و نشان دادن تمایل برای حل تنش های موجود در روابط دوجانبه اعلام کرده اند که این اولین قدم در حل اختلافات موجود است.

اوباما و شی جینپینگ همچنین در نشست سال گذشته اپک با اشاره به دستاوردهای مختلف در روابط دوجانبه از توافق برای چگونگی حل تغییرات آب و هوایی، توافق نظامی برای حل اختلافات و رسیدن به فهم مشترک در زمینه کاهش تعرفه تولیدات فناوری خبر دادند.

هم اکنون با توجه به مسیر روابط در هفت ماه گذشته دو کشور باید همکاری نزدیکی را برای تحکیم روابط انجام دهند. آمریکا نیز به خصوص باید از انجام اقدامات سیاسی بی ملاحظه که تنها نتیجه عکس را در روابط دوجانبه به همراه دارد، اجتناب ورزد.

کد N728999

وبگردی