آفتاب

آژانس‌های جاسوسی آمریکا در پی استفاده از آب و هوا به عنوان سلاح

آژانس‌های جاسوسی آمریکا در پی استفاده از آب و هوا به عنوان سلاح

یکی از دانشمندان برجسته آمریکایی ابراز نگرانی کرد سرویس‌های اطلاعاتی منابع مالی تحقیقات آب و هوایی را تامین می‌کنند تا امکان ایجاد تسلیحاتی با استفاده از این مساله را رصد کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه گاردین، آلن روبوک، یکی از دانشمندان برجسته آمریکایی از آژانس‌های سری دولت این کشور خواست تا درباره تمایلاتشان به تحقیقات درباره تغییرات آب و هوایی جهان توضیح دهند.

این دانشمند هواشناسی با اشاره به آینده استفاده از تکنولوژی‌های آب و هوایی، نسبت به این مساله که این تکنولوژی‌ها توسط چه کسی کنترل می‌شود، ابراز نگرانی کرد.

هفته گذشته آکادمی ملی علوم آمریکا گزارشی منتشر کرد و در آن به تشریح دو مساله شامل چگونگی از بین بردن دی‌اکسید کربن در هوا و همچنین ایجاد تغییرات در ابرها و سطح زمین برای بازتاب نور خورشید پرداخت.

این گزارش در حالی منتشر شده بود که بخشی از بودجه 600 هزار دلاری آن را سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا تامین کرده بودند اما به گفته روبوک، سی آی ای و سایر آژانس‌های اطلاعاتی علت تمایل خود به این گونه تحقیقات را توضیح نداده‌اند.

وی در این باره گفت: سازمان سی آی ای یکی از پشتیبانان مهم آکادمی‌های ملی است و این مساله که چه کسی قرار است نتایج این تحقیقات را کنترل کند، موجب نگرانی است.

سازمان‌های دیگری از جمله ناسا، وزارت انرژی آمریکا و اداره اقیانوس‌شناسی و تغییرات جوی ملی بخشی از منابع مالی مربوط به این گزارش را تامین کرده‌اند.

پیش از این در سال 2009، سازمان سیا مرکز تغییرات جوی و امنیت ملی را ایجاد کرد؛ اقدامی که موجب انتقادات شدیدی از سوی جمهوری‌خواهان شد. منتقدان معتقد بودند چنین فعالیت‌هایی از تمرکز این سازمان بر مبارزه با تروریسم می‌کاهد.

این مرکز در سال 2012 تعطیل شد اما آژانس اطلاعاتی سی آی ای اعلام کرد که به نظارت خود بر نتایج انسانی تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن بر امنیت اقتصادی آمریکا ادامه می‌دهد.

روبوک در ادامه اظهاراتش توضیح داد: من به دخالت سازمان‌های جاسوسی در فعالیت‌های مربوط به آب و هوا و تغییرات جوی زمانی مشکوک شدم که از سوی سازمان سیا تماسی دریافت کردم. این افراد در تماس خود از من می‌پرسیدند که آیا ممکن است که کشور دیگری شرایط جوی و آب و هوایی ما را کنترل کند؟ اما من فکر می‌کنم که آنها در پس ذهنشان به این سوال فکر می‌کردند، اگر ما بخواهیم وضعیت آب و هوایی کشور دیگری را کنترل کنیم آیا آنها می‌توانند این مساله را بررسی کنند؟

وی ادامه داد: من پاسخ دادم اگر کشوری بخواهد با شرایط ابرها وضعیت جایی را تغییر دهد، این اقدام در تمام تصویرهای ماهواره‌ای رویت می‌شود.

با این حال این مساله در حالی مطرح شده است که در کنوانسیون تغییرات محیطی در سال 1978 استفاده از آب و هوا به عنوان سلاح ممنوع شده است.

انتهای پیام

کد N728990

وبگردی