آفتاب
برای اولین بار متمم بودجه ۹۴ به تصویب رسید/

تعیین تکلیف درآمد ۱۵ هزار میلیارد تومانی مازاد نفتی در بودجه ۹۴

تعیین تکلیف درآمد ۱۵ هزار میلیارد تومانی مازاد نفتی در بودجه ۹۴

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تکلیف ۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد مازاد نفتی در صورت افزایش قیمت نفت را مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار مهر در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ در دستور کار مجلس قرار گرفت.

بحث در مجلس درخصوص بندی بود که دولت اجازه داده می شد براساس آن در صورت افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به درآمد پیش بینی شده این قانون، مازاد منابع ارزی تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان برنامه ریزی کند.

در ابتدای بررسی این بند الیاس نادران نماینده مردم تهران و تعدادی از نمایندگان پیشنهاد حذف این بند را ارائه دادند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه معتقد بود بودجه سال ۹۴ در دو سقف ۲۱۶ و ۲۴۷ میلیارد تومانی بسته می شود که این فاصله ۳۱ هزار میلیارد تومانی بدون حساب و کتاب و مشخص بودن اینکه این مقدار به کدام طرح و پروژه عمرانی اختصاص می یابد در صورت افزایش قیمت نفت در اختیار دولت قرار گرفته است.

وی خطاب به کمیسیون تلفیق اظهار داشت: از ترس مرگ خودکشی نکنید اگر قیمت نفت افزایش یافت دولت می تواند برای هزینه های آن متمم ارائه دهد.

در ادامه نماینده دولت در مجلس از این بند حمایت کرده و گفت: در صورتی که درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی افزایش یابد می توان برای پروژه های عمرانی برنامه ریزی کرد با حذف این بند فرصت خوبی از کشور گرفته می شود.

نمایندگان مجلس با ۸۸ رای موافق، ۴۸ رای مخالف، ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در مجلس با حذف این بند مخالفت کردند تصویب این بند نیازمند آرای موافق نصف بعلاوه یک نمایندگان حاضر در مجلس بود.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی با اعلام اخطار اصل ۵۲ قانون اساسی گفت: چگونه سقف بودجه ۹۴ بدون اعمال عدد می بندید، ۱۵ هزار میلیاردی که در این بند دیده شده در سقف لایحه بودجه نیامده است.

در ادامه علی لاریجانی رئیس شورای اسلامی این اخطار را وارد دانست.

احمد توکلی نماینده تهران نیز با اعلام اخطار اصل ۵۲ گفت: براساس قانون اساسی در قانون بودجه

باید تمامی درآمدها و هزینه ها به صورت یک جا انجام شود. اگر شما متمم بودجه را در داخل بودجه ۹۴ بیاورید بدعتی ایجاد کردید که در تاریخ ثبت می شود.

به گزارش مهر بودجه سال ۹۴ به دلیل نوسانات شدید قیمت نفت در دو سقف بسته شده که دولت بتواند این بودجه را به پروژه های عمرانی اختصاص دهد نمایندگان معتقدند اگر قیمت نفت افزایش یابد دولت باید متمم بودجه ارائه کند و نیازی به دو سقفی بستن بودجه نیست.

در ادامه علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: این ایراد وارد نیست و اشکال قانون اساسی ندارد.

وی با اشاره به نوسانات بازر نفت گفت: در صورت افزایش قیمت نفت سقف بودجه افزایش می یابد که در این بند از همین الان تکلیف این افزایش درآمد را روشن می کنیم.

لاریجانی با اشاره به وجود دو سلیقه در خصوص این بند در مجلس گفت: مخالفان این بند معتقدند که بودجه باید با نفت ۴۰ دلاری بسته شود و اگر قیمت نفت افزایش یافت دولت لایحه متمم ارائه دهد اما کمیسیون تلفیق و موافقان این بند معتقدند در لایحه بودجه تکلیف این افزایش درآمد هم روشن شود.

در ادامه زنگنه وزیر نفت نیز با توجه به اینکه مباحث مهم مربوط به نفت در مجلس مطرح بود وارد جلسه علنی شد.

پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصاد پیشنهاد حذف ۱۵ هزار میلیاردی را داد و گفت: در این بند فقط مکانیزم تخصیص مازاد درآمد را مشخص کنید که شامل ۲۰ درصد صندوق توسعه، دو درصد مناطق محروم و ۱۴.۵ درصد سهم شرکت ملی نفت را مشخص کنید.

وی تاکید کرد: سال گذشته نیز برای مازاد درآمد نفتی برنامه ریزی کردیم اما هیچ عددی در نظر گرفته نشد بلکه درصدهایی بیان شد.

دولت و کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد مخالف بودند و در پایان نمایندگان نیز با ۴۵ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در مجلس با این پیشنهاد موافقت کردند.

در پایان بخش درآمدی این بند به تصویب مجلس رسید که برای این اساس به دولت اجازه داده می شود در صورت افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به درآمد پیش بینی شده در ردیف های جدول شماره ۵ این قانون، مازاد منابع ارزی تا سقف ۱۵ هزار میلیارد تومان پس از کسر مواردی که در قانون آمده شامل ۱۴.۵ درصد سهم شرکت ملی نفت ۲۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی دو درصد سهم مناطق محروم را به ردیف های درآمدی جدول شماره ۵ این قانون واریز و مازاد آن را پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی به حساب ذخیره ارزی واریز نماید.

 

 

 

کد N728914

وبگردی