آفتاب

وزارت خارجه چین: مذاکرات ایران و 1+5 با یک فرصت تاریخی روبروست

وزارت خارجه چین: مذاکرات ایران و 1+5 با یک فرصت تاریخی روبروست

وزارت امور خارجه چین طی بیانیه‌ای اعلام کرد: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با یک فرصت تاریخی برای حصول توافق نهایی روبروست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه چین روز یکشنبه پس از دیدار وانگ یی، وزیر امور خارجه این کشور و محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش در تهران، بیانیه‌ای صادر کرد و در آن مذاکرات هسته‌ای را فرصتی تاریخی برای حل مساله هسته‌ای ایران برشمرد.

در این بیانیه آمده است: حصول یک توافق با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور به ایران کمک خواهد کرد تا از تحریم‌ها رهایی یابد و به آن اجازه می‌دهد تا برای پیشرفت اقتصاد خود بیشتر تلاش کند.

بر اساس این بیانیه، وانگ یی در دیدار با محمدجواد ظریف گفت: مذاکرات هسته‌ای با ایران با یک فرصت تاریخی روبروست و حصول یک توافق جامع در زمان تعیین شده خواست مردم است.

وزیر امور خارجه چین همچنین گفت: دستیابی به یک توافق جامع برای ایران بسیار سودمند است و به این کشور اجازه می‌دهد تا از حقوق خود مبنی بر حق برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند شود به علاوه مردم ایران می‌توانند از سختی‌های ناشی از تحریم‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن رهایی یابند و روی گسترش اقتصاد کشورشان تمرکز کنند.

وانگ در ادامه تلاش حداکثری برای حصول توافق نهایی را خواستار شد و تاکید کرد: مذاکرات هسته‌ای اکنون به سخت‌ترین مرحله خود رسیده است در حالیکه دستیابی به توافق ممکن به نظر می‌آید.

به گزارش رویترز، ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان که بیش از یک سال است برای رسیدن به یک راه‌حل جامع برای حل مساله هسته‌ای ایران تلاش می‌کنند تا 30 ژوئن سال 2015 فرصت دارند که به یک توافق در این زمینه دست پیدا کنند.

مقامات ایران و آمریکا طی هفته‌های اخیر تاکید کردند تمدید مذاکرات هسته‌ای به نفع هیچ یک از طرف‌های مذاکره‌کننده نیست و آنها خواستار رسیدن به توافق در ضرب‌الاجل تعیین شده هستند.

وزیر امور خارجه چین علاوه بر این به روابط اقتصادی خوب میان دو کشور اشاره و تاکید کرد: چین و ایران روابط خوبی در زمینه اقتصادی، تجاری و انرژی دارند و هنوز فرصت‌های زیادی برای همکاری در حوزه انرژی و پروژه‌های صنعتی وجود دارد.

وی در این باره گفت: چین خواستار سرمایه‌گذاری تعداد بیشتری از شرکت‌های چینی در ایران و ساخت کارخانجات در چارچوب همکاری‌های مشترک صنعتی میان دو کشور با توجه به نیازهای ایران و قابلیت‌های چین است.

وزیر امور خارجه چین در کنفرانس خبری مشترکش با محمدجواد ظریف در تهران، گفت که مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌های مثبتی داشته اما همزمان که به زمان نتیجه‌گیری نزدیک می‌شویم پیچیده‌تر و سخت‌تر شده است.

انتهای پیام

کد N728829

وبگردی