آفتاب

بی‌نتیجه ماندن مذاکرات بارزانی و العبادی برای حل اختلافات اربیل-بغداد

بی‌نتیجه ماندن مذاکرات بارزانی و العبادی برای حل اختلافات اربیل-بغداد

منابع آگاه در دولت عراق اعلام کردند که نشست میان حیدر العبادی و نخست وزیر اقلیم کردستان بدون نتیجه خاصی پایان یافت و هیات اقلیم بغداد را ترک کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،.به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، منابع مذکور اعلام کردند که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و نیجرفان بارزانی عصر دیروز( یکشنبه) با یکدیگر دیدار کردند که نشست آنها ساعت‌ها ادامه داشت. محور این مذاکرات صادرات 550 هزار بشکه نفت خام از اقلیم کردستان و چاه‌های کرکوک به بندر جیهان ترکیه است که این نفت از سوی دولت عراق فروخته می‌شود و درمقابل اقلیم کردستان 17 درصد از بودجه کل عراق را به خود اختصاص می‌دهد.

پیشتر قرار بود که توافقنامه نفتی میان بغداد و اربیل تا اوایل سال جاری اجرایی شود، اما تا کنون دولت عراق سهم بودجه اقلیم کردستان را تحویل نداده است.

در همین راستا نیچروان بارزانی تاکید کرد که دولت عراق به خاطر کاهش قیمت نفت و مشکلات اقتصادی، پول کافی برای اجرای این توتفقنامه نفتی را ندارد اما طرفین همواره به تعهدات خود در این خصوص پایبند هستند. هیچ مشکل دیگری وجود ندارد و اقلیم کردستان به صادرات 550 هزار بشکه نفت متعهد است.

منابع مذکور اعلام کردند که نشست برگزار شده میان مقامات دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافته است ومقامات کرد دست خالی بغداد را به مقصد اربیل ترک کردند. هیات کردستان به ریاست نیچروان بارزانی عصر یکشنبه به منظور بررسی مساله صادرات نفت و برخی مسایل دیگر وارد بغداد شد.

کد N728673

وبگردی