آفتاب
نصوری تاکید کرد

ارایه راهکارهای مناسب برای بازگشت مردم به فرهنگ دینی

ارایه راهکارهای مناسب برای بازگشت مردم به فرهنگ دینی

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفت: بعضی از مواقع کارهای یک سری از افراد که ادعای دین‌داری می‌کنند سبب می‌شود افرادی که شناخت کامل نسبت به دین خود ندارند در باورها و اعتقاداتشان دچار انحراف و دین‌زدگی شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «سبک و رفتار زندگی دینی نشأت گرفته از برخی رفتارها و باورها در جامعه است» اظهار کرد: در نگاه اول باید بگوییم که برخی از رفتارها و باورهایی که در جامعه وجود دارد سبب می‌شود که رفتار افراد جامعه دینی و یا غیر دینی شود.

وی ادامه داد: در رفتارهای دینی و یا غیردینی که در جامعه به وجود می‌آید چند عامل تاثیرگذار است که از جمله آن‌ها عوامل محیطی، اجتماعی و خانوادگی است. گاهی اوقات اتفاقاتی که در محیط اجتماع رخ می‌دهد و برخی از قول‌ها و گفتارها سبب می‌شود که برخی از مردم نسبت به یک سری از مسائل اجتماع و متولیان بدبین شوند.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: گاهی هم برخی از عوامل درونی و فردی سبب می‌شود که فرهنگ جامعه در راستای مسائل دینی و غیر دینی تاثیرپذیر باشند. یکی ازعوامل تربیتی که می‌تواند تاثیرگذار باشد عدم معرفت دقیق نسبت به دینداری برخی از افراد جامعه است. متاسفانه یکسری از افراد گاهی در مسیر رفتار دینی دچار انحراف و تزلزل می‌شوند.

وی در ادامه با بیان این‌که «عدم تربیت مناسب انسان‌ها هم می‌تواند سبب شود که آن‌ها از رفتار و فرهنگ دینی فاصله بگیرند» گفت:‌ ما در طول تاریخ می‌بینیم که خیلی‌ها تا زمانی که امام و پیامبر بالای سر آن‌ها بوده خوب رفتار کرده‌اند و وقتی از حضور این بزرگان فاصله گرفته‌اند در مبانی خود دچار مشکل و انحراف شده‌اند. کسی که رفتار درست دینی داشته باشد چه امام و پیامبر حاضر باشد چه نباشد آن رفتار دینی خود را حفظ می‌کند.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت یادآور شد: یکی دیگری از عواملی که سبب می‌شود که افراد از فرهنگ دینی فاصله بگیرند بی توجهی به معاشرت‌ها است. مثلا یکسری از افراد کارهایی که در شرع نیست را انجام می‌دهند و می‌گویند دلمان پاک است. مثلا مردی که طلا برای او ضرر دارد استفاده می‌کند و می‌گوید دلم پاک است. این نوع رفتارها سبب می‌شود که انسانها از آن فرهنگ دینی خود فاصله بگیرند.

نصوری اضافه کرد:‌ وقتی کنترل انسان‌ها بر روی رفتارهایشان درست نباشد سبب می‌شود که از فرهنگ دینی فاصله بگیرد. ابزارهایی که اکنون در جامعه است بلوغ زودرس را برای دختران و پسران آورده است. وقتی زنی در رسانه‌ ملی خود را به ظاهری در می‌آورد و آرایش غلیظ می‌کند سبب می‌شود که آن پسر و دختر نوجوان او را دیده و همین دیدن گاهی سبب می‌شود حریم‌ها و حرمت‌ها از بین برود.

وی در ادامه گفت:‌ یکی دیگر از عواملی که سبب می‌شود از فرهنگ دینی در جامعه فاصله بگیریم دوری از معنویت است. متاسفانه در حال حاضر افراد جامعه بیشتر به دنبال مدرک گرایی و دانش‌افزایی هستند. ما باید به جای اینکه به سمت مدرک گرایی برویم به دنبال تفکرگرایی باشیم. این افول معنویت سبب دین زدگی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی که سبب می‌شود فرهنگ و رفتار دینی در جامعه از بین برود دوری از امر به معروف و نهی از منکر است. دوری از این فریضه الهی سبب می‌شود که یک سری از هنجارشکنی‌ها در جامعه به وجود آید و معروف‌ها از بین برود.

نصوری اظهار کرد: سکوت برخی از خواص در مقابل یکسری از رفتارها سبب می‌شود از معنویت دینی در جامعه فاصله بگیریم. سکوت گاهی اوقات سبب می‌شود که افراد جامعه به جای اینکه به سراغ عالم بروند به سراغ رمال بروند. اگر شریعت و عقلانیت به زیر پا برود جامعه از اسلام فاصله می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان این‌که «باید برای بازگشت مردم به فرهنگ دینی راهکارهای علمی و عملی ارائه بدهیم» گفت: در راهکار علمی محوریت ما باید بر اساس قرآن و عترت باشد. یعنی ببینیم در جامعه چقدر نسبت به فرامین قرآن و عترت عمل می‌کنیم نه اینکه صرفا بگوییم ما قرآن را قبول داریم ولی آن را فقط برای مراسم عقد و احیا و سوگواری‌ها استفاده کنیم. اگر فقط به زبان بگوییم قرآن و عترت را قبول داریم درست نیست باید آن را بخشی از زندگی خود قرار بدهیم و تمام اعمال و رفتار ما باید نشأت گرفته از قرآن و عترت باشد. در این صورت می‌توانیم به فرهنگ و رفتار دینی برسیم.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: راهکار ما در بعد عملی این است که باید بر اساس معیارهای قرآن و عترت در مسائل علمی عقلانیت را رشد بدهیم. چرا که گاهی در دین دچار انحراف می‌شویم و دلیل آن این است که به برخی از مسائل نگرش عقلانی نداریم. به همین دلیل گاهی اوقات انسان‌ها در دین دچار انحراف در دین می‌شوند و به سراغ چیزهایی می‌روند که درست نیست مثل رمال‌ها و انرژی درمانی‌های نادرست. ولی اگر عقلانیت در جامعه ترویج پیدا کند خیلی از مسائل دینی هم حل می‌شود. اگر عقلانیت نباشد از مسائل علمی دور می‌شویم و در اینجا افراد دچار نوعی دین گریزی می‌شوند.

نصوری در ادامه افزود: برای این‌که رفتار دینی در جامعه شکل بگیرد چند کار اساسی لازم است، ما باید در زمینه اخلاق، تربیت و رفتار یک طراحی مهندسی داشته باشیم. یعنی این‌که ما در حال حاضر کجا هستیم و می‌خواهیم به کجا برویم. جامعه آرمانی جامعه‌ای است که در اقتصاد آن ربا نیست،‌ در عباداتش ریا نیست و از دروغ و غیبت و تهمت به دور است. ولی در جامعه حال حاضر ما این‌گونه مسائل وجود دارد. پس باید با یک طراحی مهندسی به دنبال این باشیم که بی‌توجهی به اصول دینی در جامعه کم شود. اگر طرف با خود فکر کند که در دین دارد ریا می‌شود آنجا می‌شود که به حاشیه می‌رود و از فرهنگ دینی فاصله می‌گیرد.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت یادآور شد: نکته بعدی که باید در رسیدن به الگو و رفتار دینی مدنظر قرار دهیم این است که نباید نسبت به مسائل انحرافی در جامعه بی‌تفاوت باشیم. اگر در جامعه نسبت به یک سری از موضوعات بی‌تفاوت باشیم در این صورت از فرهنگ‌های دینی فاصله می‌گیریم.

نصوری یادآور شد: به نوعی باید برای خودمان در مسائل دینی ایجاد حساسیت کنیم یعنی چطور به مسائل جسمی و دارویی که می‌خوریم حساس هستیم در مسائل دینی هم باید همین‌گونه رفتار کنیم. ما اگر می‌خواهیم جامعه‌مان دیندار شود باید یک الگوی مناسب ارائه بدهیم.

وی در پایان گفت: الگویی چون علما و بزرگان دین بسیار خوب هستند. اما بد نیست که از جوانان همین زمان هم الگوهایی ارائه بدهیم تا افراد جامعه آن را با تمام وجود لمس کنند. بهترین الگو برای جوان امروز برای رسیدن به فرهنگ و رفتار دینی شهدا هستند. ما در هشت سال دفاع مقدس شهیدانی را داشتیم که با سن کم به مدارج بسیار بالایی رسیده بودند. مثلاً شهید باقری در سن 18 سالگی فرمانده لشکر بود. اینها الگوهای دینداری هستند که برای جامعه قابل درک‌اند. با ارائه دادن این‌ الگوها افراد یک شیرینی و حلاوتی را در رفتار دینی در خود حس می‌کنند و این‌گونه می‌شود که به سمت فرهنگ دینی می‌روند.

انتهای پیام

کد N728432

وبگردی