آفتاب

نخست‌وزیر استرالیا به اندونزی هشدار داد

نخست‌وزیر استرالیا به اندونزی هشدار داد

نخست‌وزیر استرالیا امروز (یکشنبه) ضمن ابراز اینکه میلیون‌ها استرالیایی از اعدام قریب‌الوقوع دو تن از شهروندان این کشور توسط اندونزی ناراحت و بیزار شده‌اند، نسبت به واکنش تند دیپلماتیک به این مساله هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اظهارات تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا پس از آن منتشر شد که خانواده‌های اندرو چان و میوران سوکوماران درخواست احساسی خودشان را از جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی مطرح کردند.

مادربزرگ سوکوماران غرق در گریه و اشک گفت: من دوباره و دوباره از رئیس‌جمهوری اندونزی التماس می‌کنم تا به هر دوی آنها فرصت دوباره دهد.

خانواده چان در بیانیه‌ای گفت: اندرو چان به دعا و نیایش ادامه می‌دهد. تا زمانی که زندگی جریان دارد، امید نیز وجود دارد به آنها اجازه زندگی دهید. هنوز هیچ تاریخی برای اعدام آنها اعلام نشده اما اندونزی گفت، دولت‌هایی که شهروندانشان در بند محکومان به اعدام قرار دارند روز دوشنبه برای مذاکره در وزارت امور خارجه دعوت شده‌اند.

چان 31 ساله و سوکوماران 33 ساله به عنوان سردسته‌های گروه 9 نفره «Bali Nine» که هشت کیلوگرم هروئین را از جزیره بالی اندونزی به استرالیا قاچاق می‌کردند، در چند روز آتی با اعدام به روش جوخه مرگ مواجه هستند.

در حالی که به نظر می‌آید تمامی امیدها از بین رفته، ابوت برای دومین روز متوالی جاکارتا را تحت فشار گذاشته است.

وی گفت: میلیون‌ها استرالیایی از آنچه که ممکن است در اندونزی رخ دهد، منزجر و ناراحت شده‌اند.

برزیل و هلند در اعتراض به اعدام شهروندانشان در ژانویه دستور بازگشت سفیرانشان را صادر کردند. اما ابوت هنوز اعلام نکرده که واکنش استرالیا به این مساله چه خواهد بود.

جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا در چند روز گذشته به جاکارتا هشدار داد، استرالیایی‌ها احتمالا اندونزی از جمله جزیره مالی را تحریم خواهند کرد.

ابوت همچنین از اندونزی به خاطر تلاش برای نجات شهروندان محکوم به مرگش در کشورهای دیگر به جرم قاچاق مواد مخدر و در عین حال رد درخواست استرالیا انتقاد کرد.

انتهای پیام

کد N728185

وبگردی