آفتاب
گزارش مهر از حاشیه های جلسه بررسی بودجه/

از وکالت ابوترابی به مصباحی مقدم تا میدان داری تاجگردون

از وکالت ابوترابی به مصباحی مقدم تا میدان داری تاجگردون

جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۴ با حاشیه های جالبی از جمله تلاش حامیان دولت برای جلوگیری از سخنرانی ابوترابی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه تا دعوت لاریجانی از رئیس جمهور برای حضور در جلسه همراه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی برای بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۴ ساعت ۸:۱۵ به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۱۹۷ نماینده مجلس آغاز شد.

لاریجانی در ابتدای جلسه سخنرانی در تشکر از حضور مردم و تاکید آنها بر لزوم دستیابی به توافق عادلانه هسته ای و مشکل ریزگردها کرد.

البته در جلسه علنی امروز مثل همه جلسات مهم مجلس، نمایندگان در ابتدای جلسه در جایگاه هیات رئیسه برای ثبت نام جهت سخنرانی به عنوان مخالف یا موافق کلیات لایحه بودجه تجمع کردند.

اما پس از قرائت اسامی مخالفان و موافقان تعجب همگان برانگیخته شد، زیرا نام محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس در فهرست مخالفان کلیات لایحه بودجه قرائت شد. تاکنون وی در موافقت یا مخالفت هیچ لایحه مهمی در جایگاه هیات رئیسه سخنرانی نکرده بود.

پس از آن تعداد زیادی از نمایندگان شامل حجت الاسلام مصباحی مقدم، محمد رضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس، اطراف ابوترابی جمع شدند

در پایان نیز برای مدت کوتاهی ابوترابی و باهنر به صورت خصوصی صحبت کردند.

در آن سوی مجلس نیز اصولگرایان شامل حدادعادل، زاکانی، کریمی قدوسی و حجت الاسلام آشتیانی تشکیل جلسه داده بودند.

طبق آیین نامه داخلی مجلس باید بررسی بودجه با نطق رئیس جمهور آغاز شود اما امروز رئیس جمهور برای دفاع از کلیات لایحه بودجه در مجلس حضور نیافته بود.

بر اساس اظهارات لاریجانی، از روحانی برای حضور در این جلسه دعوت شده بود اما طبق روال سالهای گذشته رئیس جمهور فقط در جلسه تقدیم لایحه بودجه حضور یافته و در جلسه بررسی کلیات حضور نیافت؛ این امر موجب تذکر نادران نماینده تهران شد.

امسال نیز مانند سال گذشته جداول بودجه همزمان با ارائه گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه ارائه نشد. این جداول همیشه موجب چالش در میان نمایندگان مجلس می شود که توکلی معتقد بود امسال نیز مانند سال گذشته خطر حذف این جداول وجود دارد.

گویا حضور مخالفان کلیات در جایگاه هیات رئیسه و سخنرانی با سازماندهی خاصی همراه نبود، اما موافقان لایحه بودجه از سوی تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه سازماندهی می شدند.

حدود ساعت ۱۰:۳۰ محمد حسن ابوترابی فرد در جایگاه اداره جلسه قرار گرفت ولی همچنان نامش در میان مخالفان کلیات لایحه بودجه قرار داشت. محمد رضا تابش نماینده حامی دولت که در موافقت با کلیات لایحه صحبت کرده بود و نعمتی سخنگوی هیات رئیسه، با نایب رئیس مجلس صحبت کردند. بالاخره رایزنی ها پاسخ داد و ابوترابی نوبت خود برای سخنرانی در جایگاه مخالفت با کلیات لایحه بودجه را به مصباحی مقدم نماینده اقتصاددان تهران داد.

مصباحی مقدم نیز در سخنرانی خود اظهار داشت: آقای ابوترابی به من گفته است از ناحیه ایشان بگویم، صفحه اول گزارش تلفیق منابع عمومی ۲۱۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، در حالیکه باید ۲۳۵ هزار میلیارد تومان در صورت منابع عمومی می آمد اما دو سقفی در نظر گرفته شده است، شما دارید اختیار مصرف ۱۶ هزار میلیارد تومان را به دولت می دهید، در کدام تبصره و بند گفته اید که باید این مبالغ در ردیف ها مصرف شود؟ کمیسیون تلفیق دست دولت را در اجرای بودجه کاملا باز گذاشته است.

در ادامه کمال پیرموذن نماینده اصلاح طلب حامی دولت در موافقت با کلیات لایحه بودجه سخنرانی کرد. همزمان با سخنرانی وی، نوبخت نیز وارد جلسه علنی شده بود. وی در موافقت با کلیات لایحه بودجه دائما نوبخت را مخاطب صحبت هایش قرار می داد و با دست به وی اشاره می کرد.

همچنین وی در قسمتی از سخنرانی اش، مصباحی مقدم را که در مخالفت با کلیات صحبت کرده بود، خطاب قرار داده و بحث های سیاسی و حزبی را وسط کشید.

نوبت عصر بررسی لایحه بودجه نیز ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه آغاز شد اما تا حدود ساعت ۱۴:۳۷ تعداد نمایندگان به حدی بود که جلسه رسمیت نیافت؛ لذا نمایندگان به ایراد تذکرات شفاهی خود پرداختند.

پس از آنکه تعداد نمایندگان به حدود ۱۹۴ رسید جلسه به ریاست لاریجانی رسمیت یافت و اولین موافق کلیات، غلامرضا کاتب به سخنرانی پرداخت.

 

ادامه دارد....

کد N727868

وبگردی