آفتاب
وزرای خارجه ایران و چین مطرح کردند:

اراده سیاسی٬ زمینه برای رسیدن به توافق

اراده سیاسی٬ زمینه برای رسیدن به توافق

درباره مذاکرات هسته ای هم با یکدیگر تبادل نظر موثری انجام دادیم چین یکی از اعضای کلیدی 1+5 است و مهمتر از آن کشور دوست ماست.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اطمینان داریم با اراده سیاسی زمینه برای رسیدن به توافق جامع فراهم است و امیدواریم این اراده سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه چین که ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد گفت: خوشحال هستم که در طول یک سال و نیم گذشته در دولت جدید چندین دیدار میان روسای جمهور دو کشور صورت گرفته و انشاله در آینده نیز میزبان رئیس جمهور چین در ایران باشیم.

وی با بیان اینکه تعداد سفر مقامات عالی رتبه دو کشور در یک سال ونیم گذشته به نحو چشمگیری افزایش یافته است اظهار داشت: این افزایش مراودات نشان دهنده اهمیت دو کشور برای روابط دراز مدت و راهبردیشان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به ملاقات امروزش با وزیر امور خارجه چین تصریح کرد: در ملاقات دو و نیم ساعته امروز مسائل مختلف دو جانبه، ‌بین المللی و هسته‌ای مورد بحث قرار گرفت و زمینه‌های مختلف گسترش روابط بسیار خوب دو کشور بررسی شد.

ظریف با یادآوری اینکه اطمینان دارم حضور موثر دو کشوردر اقتصاد یکدیگر می‌تواند برای ملتهای ایران و چین مفید و موثر باشد خاطر نشان کرد: حوزه‌های موثر همکاری از انرژی‌های فسیلی تا انرژی هسته‌ای و همکاری‌های صنعتی، اقتصادی و فاینانس مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: درباره مذاکرات هسته‌ای هم با یکدیگر تبادل نظر موثری انجام دادیم٬ چین یکی از اعضای کلیدی ۱+۵ است و مهم‌تر از آن کشور دوست ماست.

وی با تاکید براینکه به نقش چین در رسیدن به راه حل خوب در مذاکرات هسته‌ای بسیار امیدواریم ابراز داشت: تاکنون دوستان چینی نقش خوبی در مذاکرات ایفا کرده‌اند و پیشنهادات بسیار خوبی ارائه داده و امیدواریم که این نقش ادامه یابد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: اطمینان داریم با اراده سیاسی زمینه برای رسیدن به توافق جامع فراهم است و امیدواریم این اراده سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد.

ظریف بایاد‌آوری اینکه در مذاکراتش در خصوص مسائل منطقه‌ای و جهانی هنوز فرصت گفتگو فراهم نشده است بیان کرد: ما در ناهار که آن را ناهار کاری تلقی می‌کنیم در این باره گفتگو خواهیم کرد و لی براساس سوابق می‌دانیم موضعمان اگر یکسان نباشد بسیار نزدیک است.

در ادامه این نشست، وانگ یی با ابراز خوشحالی برای اولین سفرش به تهران گفت: اخیرا جشن سی و ششمین پیروزی انقلاب ایران برگزار شد که لازم است من این پیروزی را به ملت ایران تبریک بگویم.

وی با اشاره به نقش با اهمیت ایران در مسائل منطقه‌ای وجهانی اظهار داشت: ما برای روابط با ایران به خصوص درباره مسائل جنبش عدم تعهد اهمیت قائل هستیم و تقویت روابط با این کشور برای ما از اهمیت برخوردار است.

وزیر امور خارجه چین با بیان اینکه ما در این گفتگو به توافق رسیدیم تا روابط دو جانبه دو کشور گسترش یابد یادآور شد: روابط ایران و چین فرا‌تر از روابط دو جانبه است و می‌توان گفت که روابطمان راهبردی است معتقدیم دو کشور در زمینه‌های مختلف می‌توانند روابطشان را گسترش دهند و به همین مسئله از دعوت آقای روحانی از رئیس جمهور چین تشکر می‌کنم و ایشان نیز آماده سفر به تهران است.

وانگ یی همکاری ایران درخصوص احیای جاده ابریشم را ضروری دانست و بخشهای انرژی ساخت وساز صنعتی مبارزه با تروریسم و مواد مخدر آموزشی و گردشگری را از زمینه‌های مناسب برای همکاری‌های دو جانبه برشمرد.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ابراز داشت: به عنوان یک کشور عضو در مذاکرات هسته‌ای در این دیدار در این باره مفصل صحبت شد طرفین در یک فرصت تاریخی روبرو هستند هر چند که معضلات همچنان باقی است و رسیدن به توافق برای دفا ع از حقوق ایران بسیار موثر است چرا که کمک می‌کند از تحریم‌ها‌‌ رها شود و همچنین در حل مشکلات منطقه‌ای و زمینه سازی برای ایجاد یک الگو برای حل مشکلات دیگر موثر است.

کد N727750

وبگردی