آفتاب
جدمانی:

تلاش برای رشد تراز تجاری ایران وپاکستان/اقامت۵هزار یزدی درپاکستان

تلاش برای رشد تراز تجاری ایران وپاکستان/اقامت۵هزار یزدی درپاکستان

یزدـ سفیر پاکستان در جمهوری اسلامی ایران از تلاش کشور خود برای افزایش تراز تجاری ایران و پاکستان خبر داد و گفت: ما منافع ایران را منافع خود و ضرر ایران را ضرر خود می دانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نورمحمد جدمانی، پیش از ظهر یکشنبه در جلسه ای با استاندار و جمعی از صادرکنندگان استان یزد اظهار داشت: تراز تجاری ایران و پاکستان در گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار بود اما این رقم اکنون به زیر ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

وی بیان اینکه این تراز اکنون و در این شرایط به نفع ایران مثبت است، عنوان کرد: ما برای افزایش این تراز تلاش خواهیم کرد و حتی اگر تراز به نفع پاکستان نیز مثبت بود، باز در این زمینه تلاش می کردیم زیرا ما منافع ایران را منافع خود می دانیم و از ضرر ایران متضرر می شویم.

جدمانی، تحریم های بین المللی و نبود سیستم بانکی بین دو کشور را از جمله دلایل کاهش مراودات تجاری برشمرد و عنوان کرد: متاسفانه بانکهای پاکستان نیز به شدت زیر ذره بین هستند به همین دلیل بسیاری از بانکها روی حسابهای خاص خود حساسیت دارند.

وی عنوان کرد: به نظر می رسد ایران و پاکستان بتوانند یک سیستم بانکی جدید بین خود تعریف کنند و به جای دلار از واحدهای پول کشورهای خود استفاده کنند که البته این امر نیازمند بررسی است.

سفیر پاکستان در ایران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید اقرار کنم بسیاری از پیشرفت های اقتصادی پاکستان، مدیون پنج هزار یزدی مقیم این کشور است، اظهار داشت: حضور یزدی ها در پاکستان و اقامت آنها در این کشور، ارتباطات میان دو کشور ایران و پاکستان را افزایش داده و افزایش این ارتباطات را به نوعی مرهون یزدی ها می دانیم.

وی ادامه داد: از استاندار یزد خواهشی دارم و آن این است که، ما پاکستانی های زیادی در یزد نداریم اما تعدادی از هموطنان ما که به یزد آمده اند، به خاطر گرفتار شدن در دام قاچاقچیان موادمخدر اکنون در زندان هستند و برای برخی از آنها حکم اعدام صادر شده است.

جدمانی با تاکید بر اینکه ما نیز خود را ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می دانیم، عنوان کرد: اگر این امکان وجود داشته باشد که از طریق وزارت امور خارجه مشاوره هایی برای تخفیف مجازات این افراد داشته باشیم، بسیار خوب خواهد بود.

سفیر پاکستان در ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشراه به اینکه نظر روسای جمهور ایران و پاکستان هر دو بر توسعه ارتباط با کشورهای همسایه است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در سایه این دیدگاه بتوانیم مراودات و روابط تجاری خود را نیز افزایش دهیم.

کد N727655

وبگردی