آفتاب
در نشست خبری مشترک با ظریف

وزیر خارجه چین: فکر نکنم مذاکرات هسته‌ای تمدید شود/ آماده تقویت روابط با ایران هستیم

وزیر خارجه چین: فکر نکنم مذاکرات هسته‌ای تمدید شود/ آماده تقویت روابط با ایران هستیم

وزیر خارجه چین در پاسخ به ایسنا گفت: فکر نمی‌کنم مذاکرات برای سومین بار تمدید شود و امیدوارم طرف‌های مذاکره‌کننده با همکاری بیش‌تر تلاش کنند تا توافق جامع به دست آید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وانگ یی، وزیر خارجه چین که برای اولین‌بار و پس از هشت سال از سفر وزیر خارجه پیشین چین برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است، صبح یک‌شنبه پس از دیدار طولانی با همتای ایرانی خود در جمع خبرنگاران با تشکر از دعوت ظریف از وی و مهمان‌نوازی ایرانی، سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت ایران تبریک گفت.

وزیر خارجه چین با اشاره به دیدارش با ظریف گفت: ما درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌یی و مسائل مورد علاقه بحث کردیم. ما معتقدیم ایران به عنوان کشوری باستانی و بزرگ در منطقه نقش مهمی در موضوعات مختلف به ویژه در جنبش غیرمتعهدها دارد. ما درباره گسترش هر چه سریعتر روابط به توافق رسیدیم و معتقدیم همکاری‌های راهبردی باید به سرعت گسترش یابد.

او ادامه داد: معتقدیم دو کشور باید در زمینه افزایش اعتماد سیاسی متقابل، تعاملات و رفت و آمدهای سیاسی و موضوعات مربوط به منافع کلیدی از یکدیگر حمایت کنند و موانع را از سر راه بردارند.

وزیر خارجه چین از دعوت رییس‌جمهور کشورمان برای سفر رییس‌جمهور چین به ایران حمایت و قدردانی کرد.

وی هم‌چنین به موضوعات دیگر مورد علاقه دو کشور از جمله احیای جاده ابریشم دریایی که ایده طرف ایرانی است استقبال کرد و گفت: ما هم‌چنین در بحث‌های مربوط به انرژی همکاری خوبی داریم و معتقدیم باید در این حوزه همکاری‌های پایدار و از روندی رو به جلو و سالم برخوردار باشد.

وزیر خارجه چین نسبت به گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های صنعتی، سرمایه‌گذاری چین در ایران، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم، فرهنگی، آموزشی و جهانگردی استقبال کرد و گفت: ما آمادگی کامل داریم نسبت به تقویت همکاری‌ها در این حوزه‌ها و نیز در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای که منافع مشترک دو طرف را تامین می‌کند با ایران همکاری کنیم.

وانگ یی در ادامه به موضوع هسته‌ای اشاره کرد و گفت: چین به عنوان یکی از طرف‌های بزرگ مذاکرات هسته‌ای معتقد است از فرصت تاریخی به وجود آمده در بحث هسته‌ای و مذاکرات باید استفاده کرد. البته روند مذاکرات با برخی مشکلات مواجه است اما چین از رسیدن به یک توافق جامع برای دفاع از حقوق قانونی ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها از ملت ایران حمایت می‌کند. ما معتقدیم رسیدن به یک توافق جامع می‌تواند توسعه اقتصادی و اجتماعی برای ایران داشته باشد و نیز به توسعه منطقه‌یی کمک می‌کند. هم‌چنین حل و فصل مساله هسته‌ای از طریق مذاکرات نشان دهنده موثر بودن راهکار سیاسی برای حل مسائل بین‌المللی است.

وزیر خارجه چین در ادامه در پاسخ به خبرنگاری درباره چشم‌انداز مذاکرات تا پایان ماه مارس و نقش چین در این رابطه، گفت: مذاکرات از پیشرفت مثبت و مهمی برخوردار است. البته مذاکرات شبیه به یک کوهنوردی است که هر چه به بالا و به سمت قله می‌رویم پیچیدگی و سختی کار بیش‌تر می‌شود. ما فکر می‌کنیم در این مرحله طرف‌های ذی‌ربط باید به سمتی روند که تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته است بیهوده و بی‌ثمر نشود و بخش پایانی این داستان به خوبی طی شود تا به انتهای این کار برسیم.

وی به نقش چین در مذاکرات اشاره کرد و گفت: ما همیشه در مذاکرات نقشی فعال داشته‌ایم و سعی کردیم نگاه واقع‌بینانه داشته باشیم و به دنبال منافع شخصی خود نیستیم. هم‌چنین چین در این مذاکرات نقش میانجیگر هم دارد البته مذاکرات فراز و نشیب بسیاری دارد اما چین طرح‌های خود را برای رسیدن به یک راه‌حل مناسب با طرف‌های مختلف در مذاکرات را مطرح می‌کند.

وزیر خارجه چین در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که آیا در صورت به نتیجه نرسیدن بر سر توافقی کلی تا پایان ماه مارس تمدید مذاکرات را برای ادامه کار موثر می‌دانید؟ گفت: اگر اشتباه نکنم مذاکرات هسته‌ای 10 سال است که به طول انجامیده و معتقدم رسیدن به توافق جامع یک گزینه اصلی و مورد پسند همه و مردم ایران است و این به نفع ملت‌های ایران و منطقه است. مذاکرات تاکنون برای دو بار تمدید شده است و امیدوار نیستم که برای سومین بار تمدید شود. من معتقدم طرف‌های مذاکره‌کننده می‌توانند همکاری‌های خود را با مسوولیت پذیری و برای مردم و تاریخ بیش‌تر کنند تا سر موقع به توافق جامع برسیم.

او در پایان درباره تعاملات اقتصادی ایران و چین گفت: با وجود مشکلات اقتصادی و بحران‌های مالی در دنیا تعامل اقتصادی ایران و چین به بالای 50 میلیارد دلار رسیده است و این میزان بسیار امیدوارکننده و نشان دهنده آن است که دو کشور برای ارتقای روابط اقتصادی زمینه لازم را دارند. البته ایران دارای منابع فراوان و بازارهای بزرگ است و ما به چشم‌انداز توسعه ایران خوش‌بین هستیم.

انتهای پیام

کد N727628

وبگردی