آفتاب
وزیر خارجه چین در نشست مشترک با ظریف:

مذاکرات برای سومین بار تمدید نمی‌شود/امیدواری به توافق

مذاکرات برای سومین بار تمدید نمی‌شود/امیدواری به توافق

وزیر امور خارجه چین گفت: ما امیدوار نیستیم که مذاکرات برای سومین بار تمدید شود و امیدواریم طرف‌ها با یک مسئولیت‌پذیری نسبت به مردم و تاریخ سعی کنند در موعد مقرر به توافق دست یابند.

به گزارش خبرنگار مهر، وانگ‌‌ئی، وزیر امور خارجه چین در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه کشورمان که ظهر امروز در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب به ملت ایران، درباره دیدار بیش از دو ساعته با ظریف، گفت: با جناب آقای ظریف درباره روابط دو جانبه در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردم.

وی افزود: ایران به عنوان یک کشور باستانی در مسائل منطقه‌ای نقش بسیار مفیدی ایفا می‌کند و طرف چینی برای ایران نقش مهمی قائل است.

وزیر امور خارجه چین با اشاره به اینکه با دکتر ظریف در موضوعات مربوط به سیاست خارجی و گسترش همکاری‌ها به توافق رسیدیم، بیان کرد: ما معتقدیم دو کشور باید در زمینه‌های مختلف همکاری‌ها را گسترش دهند. مراودات مسئولان دو کشور، اعتماد سیاسی، مسائل کلیدی در گفتگوهای دو کشور است.

وانگ‌ئی ضمن تشکر از دعوت رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر رئیس‌جمهور چین به ایران، آمادگی رئیس‌جمهور این کشور را برای سفر به تهران اعلام کرد و گفت: ما آمادگی داریم درباره احیای جاده‌ ابریشم دریایی و همچنین نوار جاده ابریشم با ایران همکاری کنیم و مایل هستیم بر اساس منافع مشترک، همکاری را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه روابط دراز مدت و پایداری با طرف ایرانی داریم و روابط از روند رو به افزایش و سالم برخوردار است، اظهار داشت: چین در حوزه صنعت، گسترش بسیاری داشته است و دو کشور می‌توانند در این زمینه همکاری زیادی داشته باشند و با سرمایه‌گذاری طرف چینی در ایران، می‌توان همکاری‌ها را گسترش داد.

وزیر امور خارجه چین افزود: ما تمایل داریم همکاری‌ها در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، تروریسم و جهانگردی افزایش یابد و آشنایی متقابل بیشتر شود. ما هم آمادگی کامل داریم تا در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای، همکاری‌ها را با ایران تقویت کنیم.

وانگ‌ئی درباره مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: رسیدن به یک توافق جامع برای دفاع از حقوق قانونی ملت ایران موثر است و کمک می‌کند که ملت ایران از تحریم‌ها خارج شود. اکنون طرفین با بعضی مشکلات روبرو هستند که باید حل و فصل شود.

وی در پاسخ به این سئوال که چین چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای را چطور ارزیابی می‌کند و نقش چین در این مذاکرات چیست؟ بیان کرد: با کوشش طرف‌های ذیربط، مذاکرات از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است.

وزیر امور خارجه چین با اشاره به پیچیدگی‌ها و سختی‌های موجود، افزود: فکر می‌کنیم در این مرحله، طرف‌های ذیربط به سمت مشترک حرکت کنند تا تلاش‌های صورت گرفته، بیهوده از بین نرود و به مقصد دست پیدا کنیم.

وانگ‌ئی بیان کرد: چین همیشه به مذاکرات هسته‌ای پایبند بوده و به طور فعال حضور داشته است. ما معتقدیم باید با گفتگو، مسئله حل و فصل شود و با گزینه نظامی و تحریم‌ها مخالفیم.

وی با بیان اینکه ما در خاورمیانه به دنبال منافع شخصی خود نیستیم، اظهار داشت: در مذاکرات هسته‌ای همیشه مواضع عادلانه اتخاذ کرده‌ایم، چین نقش میانجی‌گری ایفا می‌کند، مذاکرات دارای فراز و نشیب‌هایی است، ما طرح‌های خود را مطرح کرده‌ایم و باید سعی کنیم مساله به نحو احسن حل و فصل شود.

وزیر امور خارجه چین در پاسخ به این سئوال که نظر چین درباره تمدید احتمالی مذاکرات چیست و آیا این روند را مناسب مذاکرات می‌بیند؟ بیان کرد: مذاکرات هسته‌ای ۱۰ سال است که ادامه دارد و رسیدن به توافق جامع، یک گرایش اصلی است که مورد پسند مردم ایران و مورد قبول ملت‌های جهان است.

وانگ‌ئی با اشاره به اینکه مذاکرات تاکنون دو بار تمدید شده است، بیان کرد: امیدوار هستیم که این مذاکرات برای سومین بار تمدید نشود و امیدواریم طرف‌ها با یک مسئولیت‌پذیری نسبت به مردم و تاریخ سعی کنند که در زمان تعیین شده، به توافق دست پیدا کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در ادامه این سخنان وزیر خارجه چین، ضمن تائید صحبت‌های وی گفت: به نظر بنده نیز باید از همین فرصت برای رسیدن به توافق استفاده کرد.

وزیر امور خارجه چین درباره راهکارها برای آینده مبادلات تجاری برای افزایش سقف ۵۰ میلیارد دلار، افزود: در حال حاضر حجم مناسبات دو کشور ایران و چین به بالاترین سطح در تاریخ دو کشور یعنی بیش از ۵۱ میلیارد دلار رسیده است که خبر خوبی برای هر دو کشور است که دارای پتانسیل خوبی برای گسترش روابط هستند.

وی ادامه داد: ایران دارای منابع فراوان و بازارهای بزرگ است و ما به چشم‌انداز ایران خوش‌بین هستیم. باید همکاری‌ها را ارتقا دهیم. ما در زمینه صنعت پیشرفت خوبی داشته‌ایم و ظرفیت تولید با کیفیت را دارا هستیم. در زمینه انرژی و ساخت و سازهای زیربنایی نیز دو کشور می‌توانند همکاری خوبی داشته باشند.

کد N727596

وبگردی