آفتاب

حمایت مقام‌های آرژانتینی از کرچنر در برابر اتهامات

حمایت مقام‌های آرژانتینی از کرچنر در برابر اتهامات

اعضای دولت آرژانتین با اعلام حمایت از رئیس‌جمهوری کشورشان، اتهامات مطرح شده علیه وی مبنی بر لاپوشانی در پرونده انفجار آمیا و تلاش برای حمایت از عاملان آن را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فلوریسنو راندازو، وزیر کشور و حمل‌ونقل آرژانتین درباره اتهام‌های مطرح شده علیه کریستینا فرناندز دی کرچنر، رئیس‌جمهوری آرژانتین گفت: چنین سخنانی کاملاً بی‌معناست.

در کیفرخواستی که روز جمعه گذشته علیه کرچنر صادر شد، ادعاهای دادستان سابق پرونده انفجار آمیا در سال 1994 به نام آلبرتو نیسمان تایید شد.

نیسمان در آستانه برگزاری جلسه کنگره برای شنیدن اظهارات وی، جسدش در حمام منزلش پیدا شد. وی مسوول پرونده تحقیقات درباره انفجار انجمن یهودیان آرژانتین موسوم به آمیا بود که 85 کشته بر جای گذاشت.

آلبرتو نیسمان مدعی بود که رئیس‌جمهوری آرژانتین از عوامل اصلی بمب‌گذاری در روند تحقیقات حمایت می‌کند و وی تلاش داشته است تا در این رابطه توافق پنهانی داشته باشد.

پس از مرگ نیسمان، تیم جدیدی از دادستان‌ها سریعاً اتهام‌های وی علیه کرچنر را تایید کردند. این اتهامات هم‌اکنون برای قاضی پرونده به نام دنیل رافکاس ارجاع شده تا وی تصمیم‌گیری کند که آیا رئیس‌جمهوری آرژانتین باید در این باره اظهارنظر کند یا خیر.

با این حال آنیبال فرناندز، سخنگوی ارشد رئیس‌جمهوری آرژانتین می‌گوید که هیچ درخواست رسمی‌ای برای احضار صادر نشده است.

وی گفت: آنها حتی نتوانسته‌اند از سخنانشان در یک مورد هم پشتیبانی کنند و به همین دلیل است که هیچ احضاریه رسمی‌ای صادر نشده است.

کرچنر 61 ساله مصونیت ریاست‌جمهوری دارد اما در صورتی که دو سوم اعضای کنگره به عزل وی رای مثبت دهند، احتمالاً مجازات می‌شود؛ با این حال این اقدام بسیار بعید است چون که وی در هر دو مجلس کشورش اکثریت را دارد. اتهام‌ها علیه رئیس‌جمهوری آرژانتین روز جمعه در حالی مطرح شد که وی با هواپیما به مقصد استان سانتاکروز که منزل همسرش در آنجاست، سفر می‌کرد.

وی در پیامی فیس‌بوکی نوشت: افرادی که مرا متهم می‌کنند می‌توانند تمام نفرت، انزجار و دروغ‌ها را مطرح کنند؛ ما این اجازه را به آنها می‌دهیم. ما همچنان برای طرح کمک به فرزندان خانواده‌ها، مزایای خوب بازنشستگی، ازدواج هم‌جنس‌گرایان، حقوق بیشتر، مذاکرات فراگیر، حداقل حقوق مناسب و... مشهور هستیم. مردم ما را چهره حامی علم، کودکان و مدارس می‌دانند.

انتهای پیام

کد N727412

وبگردی