آفتاب
آسوشیتد پرس گزارش داد:

آمریکا در پی نفوذ در معاملات تجاری/ چگونه کاستی نفتا رفع می شود؟

آمریکا در پی نفوذ در معاملات تجاری/ چگونه کاستی نفتا رفع می شود؟

یک رسانه غربی با بیان اینکه آمریکا در پی نفوذ در معاملات تجاری است، به بررسی چگونگی رفع کاستی توافق نفتا می پردازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آسوشیتد پرس در گزارشی با اشاره به تلاش رئیس جمهوری آمریکا برای نفوذ در معاملات تجاری نوشت باراک اوباما بر این باور است که معاملات تجاری جدید کاستی های قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا را رفع می کند که بسیاری از آمریکایی ها معتقدند این قرارداد باعث حذف فرصت های شغلی به خصوص در زمینه تولید شده است.

قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی یا NAFTA یک سازمان منطقه‌ ای است که در 1991 پایه‌ ریزی شد. این سازمان اقتصادی سه عضو دارد که عبارتند از آمریکا، کانادا و مکزیک.

این سازمان در سال 2007 از لحاظ برابری قدرت خرید در جهان مقام اول را کسب کرد. طبق موافقتنامه نفتا اکثر تعرفه‌ های تجارت محصولات کشاورزی میان آمریکا و مکزیک به سرعت برداشته شد و تعرفه شش درصدی محصولات کشاورزی (شامل ذرت، شکر و برخی میوه‌ ها و سبزی‌ ها) در مدت ۱۵ سال برداشته شد. تعرفه خواربار و منسوجات نیز قرار بود در مدت 10 سال در هر سه کشور حذف شود. مکزیک قرار بود بخش مالی خود را به روی سرمایه‌ گذاری آمریکا و کانادا بگشاید و تمام محدودیت‌ ها تا سال 2007 برداشته شود.

به نوشته آسوشیتد پرس، گروههای طرفدار تجارت بر این باورند که جهانی شدن، فناوری و عوامل دیگر باعث حذف فرصت های شغلی شده اما این افراد در عین حال در تلاش برای نشان دادن این موضوع هستند که معاملات پس از نفتا برای کارگران ایالات متحده بهتر بوده و هنوز هم به توافقات بیشتر نیازمندند.

این رسانه غربی در ادامه تاکید می کند توافق نفتا در نزدیکی قلب هر استدلال تجاری کمین کرده و می توان گفت این توافق معامله ای موفق بوده که از سوی جمهوریخواهان در کنگره تصویب شد و به امضای بیل کلینتون رسید، این درحالیست که لیبرال ها، اتحادیه های کارگری و دیگران نفتا را هر روز محکوم می کنند.

آسوشیتد پرس در ادامه با اشاره به درخواست اوباما از کنگره برای دادن اختیارات بیشتر برای محافظت از کارگران آمریکایی و انجام معاملات تجاری جدید از آسیا تا اروپا که عادلانه است، می نویسد: اوباما توافق های تجاری دهه 1990 را شکننده خوانده و تاکید کرده که در توافقنامه تجاری جدید چنین مشکلاتی ایجاد نمی شود.

در همین رابطه اندیشکده حامی توافقنامه های تجاری موسوم به «ترد وی» به بررسی توافقنامه تجاری پس از نفتا می پردازد که شامل 17 کشور است.

این اندیشکده آمریکایی چین را قلب تپنده در هر معامله تجاری می داند و می نویسد حتی در صورت مخالفت چهار کشور، حجم مبادلات تجاری سالانه آمریکا در میان 17 کشور به میزان 30 میلیارد دلار افزایش یافته است و توافق تجاری پس از نفتا متوازن بوده و به نفع آمریکا است.

کد N727351

وبگردی