آفتاب

بازگشت بحران سیاسی به عراق/ عرب‌های سنی پارلمان را تحریم کردند

بازگشت بحران سیاسی به عراق/ عرب‌های سنی پارلمان را تحریم کردند

در پی ترور یکی از رهبران عشایر در عراق و مشکلات امنیتی اخیر در بغداد، فراکسیون‌های سنی و احزاب لیبرال همپیمان آنها در پارلمان این کشور، فعالیت‌های پارلمانی خود را به حالت تعلیق درآوردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، این تصمیم پس از شب گذشته رهبران ائتلاف العراقیه و ائتلاف ملی عراق که دو فراکسیون اصلی عرب‌های سنی در پارلمان عراق هستند، اتخاذ شد. نشست مذکور در منزل سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق برگزار شد و ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه و برخی دیگر از چهره‌های لیبرال عراق نیز در این نشست حضور داشتند و پس از چند ساعت مذاکره تصمیم گرفتند فعالیت‌های پارلمانی خود را به حالت تعلیق درآورند.

این اقدام در واقع مرحله اول فشار به حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق محسوب می‌شود. احزاب سنی تهدید کرده‌اند که در صورت ادامه این وضعیت کار به کابینه نیز خواهد کشید.

احزاب و جریان‌های سنی عراق خواهان برچیده شدن نیروهای داوطلب مردمی که غالبا از شیعیان تشکیل شده‌اند و اکنون بخشی از امنیت پایتخت را تامین می‌کنند، هستند.

در صورتی که این اقدام گروه‌های مذکور به کابینه نیز کشیده شود و وزرای سنی نیز بخواهند از کابینه خارج شوند و یا فعالیت‌های خود را متوقف کنند، این اقدام تهدیدی جدی برای نخست وزیری العبادی و نیز اوضاع سیاسی در عراق محسوب می‌شود.

روز گذشته قاسم سویدان الجنابی، از رهبران سرشناس عشایر عراقی به همراه فرزند و هشت تن از محافظانش در حومه بغداد دستگیر و سپس به قتل رسید و زید السویدان الجنابی از نمایندگان پارلمان عراق و برادرزاده این فرد نیز ربوده شد.

گروه‌های سنی عراق نیروهای داوطلب مردمی را در این امر دخیل می‌دانند و یا دست کم اقدامات آنها را باعث تضعیف شرایط امنیتی پایتخت و روی دادن چنین حوادثی قلمداد می‌کنند.

بحران پیش آمده در عراق اولین آزمون جدی برای دولت حیدرالعبادی محسوب می‌شود. پس از روی کار آمدن العبادی تا حدود زیادی اختلافات سیاسی در عراق کنار گذاشته شد.

العبادی اکنون از یک سو با تحریم گروه‌های سنی مواجه است که خواهان توقف فعالیت‌های شبه نظامیان شیعی هستند و از سوی دیگر باید به مطالبات رهبران گروه‌های شیعی و شبه نظامیان داوطلب مردمی پاسخ دهد که سهم زیادی در برقراری امنیت در شهرهای مختلف عراق و رویارویی با داعش دارند.

انتهای پیام

کد N727284

وبگردی