آفتاب

بافت پارچه‌های دوره ساسانی و آل بویه احیا شد

بافت پارچه‌های دوره ساسانی و آل بویه احیا شد

کارگاه زری بافی پژوهشکده هنرهای ملی (سنتی) پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بررسی پارچه‌های تاریخی، بافت پارچه ای دوره ساسانی و آل بویه را احیا کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روح‌الله دهقانی مسئول کارگاه زری بافی با اشاره به احیای دو شیوه بافت در این کارگاه در سالجاری گفت: فعالیت هنرمندان در کارگاه زری بافی پژوهشکده هنرهای ملی (سنتی) همواره بر پایه یک کار پژوهشی بوده است.

او افزود: در این کارگاه با بررسی پارچه های تاریخی موجود شیوه بافت و نقش، توسط هنرمندان بررسی و بعد از اقدامات کارشناسی احیاء می شود.

دهقانی با اشاره به فعالیت های این کارگاه برای احیای روش های بافت  اظهار داشت : نوعی بافت برگرفته از پارچه ۲رو متعلق به دوره ساسانی و آل بویه و بافت ترمه سنتی که ۵۰ سال پیش منسوخ شده بود روش هایی از بافت است که در این کارگاه احیا شده است.

مسئول کارگاه زریبافی گفت: همچنین هنرمندان درحال گذراندن مرحله مقدماتی احیای نقشه پارچه ای با نقش شاهزاده و اسیر هستند که در صورت انجام اقدامات اولیه به مرحله بافت خواهد رسید. این پارچه که هم اکنون در موزه متروپلیتن نیویورک نگهداری می شود مربوط به دوره صفویه بوده  و بعد از این دوره دیگر بافته نشده است.

این هنرمند هنرهای سنتی با بیان اینکه هم اکنون کار آموزش توسط هنرمندان این کارگاه انجام می گیرد تصریح کرد: این آموزش‌ها به منظور آشنایی علاقمندان با این رشته و با هدف حفظ و احیای آن انجام می‌گیرد.

مسئول کارگاه زری بافی تصریح کرد: تمامی طرح‌های در حال اجرا در این کارگاه کاملا یک کار پژوهشی به حساب می آیند که برای احیای این هنر سنتی به مرحله اجرا در می‌آیند.

کد N727032

وبگردی