آفتاب
آسوشیتد پرس گزارش داد:

رویارویی یا همکاری بزرگترین اقتصادهای جهان

رویارویی یا همکاری بزرگترین اقتصادهای جهان

یک رسانه غربی در گزارشی به همکاری بزرگترین اقتصادهای جهان با یکدیگر با وجود اختلافات در زمینه های مختلف پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، آسوشیتد پرس در گزارشی با اشاره به اولین سفر رسمی «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین به آمریکا در ماه سپتامبر نوشت این سفر حکایت از حرکت مثبت پکن همزمان با افزایش تنش ها میان بزرگترین اقتصادهای جهان است.

به نوشته آسوشیتدپرس، اوباما در ماه نوامبر در سفر به چین در نشست سالانه سازمان همکاریهای اقتصادی آسیا-اقیانوسیه موسوم به اپک شرکت کرد و در حاشیه آن، نشست هایی را با رئیس جمهوری چین نیز داشت.

روسای جمهور آمریکا و چین همچنین در نشستی غیر رسمی در ژوئن 2013 در کالیفرنیا به تعریف روابط واشنگتن و پکن بر اساس برابری و احترام متقابل پرداختند.

این رسانه غربی در ادامه می نویسد آمریکا و چین درباره طیف گسترده ای از مسائل از جمله کاهش صدور گازهای گلخانه ای همکاری کرده اند، این درحالیست که دو کشور در زمینه شماری از مباحث از جمله حملات سایبری و اقدامات چین در دریای چین شرقی با یکدیگر درگیر هستند.

کاخ سفید نیز اعلام کرده است که اوباما و شی جینپینگ گفتگوی تلفنی مفصلی را در زمینه کمک چین به کشورهای غرب آفریقا برای مبارزه با ویروس ابولا و چشم انداز پیمان سرمایه گذاری ایالات متحده و چین داشتند.

روسای جمهور آمریکا و چین همچنین بر تعهد خود برای مقابله با تهدید امنیت جهانی تاکید کرده و بر تلاشها برای پیشبرد مذاکرات هسته ای پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با ایران تاکید کردند.

کد N726740

وبگردی