آفتاب

یک فعال دانشجویی: نقدها بر پایه منافع شخصی نباشد

یک فعال دانشجویی: نقدها بر پایه منافع شخصی نباشد

سخنگوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران گفت:در این چند سال متاسفانه انتقادات یا با توجه به مناسبات سیاسی افراد مطرح نشده است و یا بدون توجه به ریشه مشکلات و صرفا در جهت تامین منافع فردی یا گروهی مطرح شده است، نقدها نباید بر پایه منافع شخصی باشد.

مسعود احمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبر گزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،اظهار کرد: به نظر بنده اساسا انتقاد صحیح عبارت است از عناصری هم چون شناخت مشکل و مسئله به صورت کلی، تجزیه مسئله به اجزای تشکیل دهنده، بررسی دقیق نسبت هریک از اجزا با کلیت مسئله، پیش‌بینی راه‌حل‌های احتمالی و بررسی هزینه فایده هر یک از راه‌حل‌ها و ارائه راه حل منتخب و پیامدهای حاصل از اجرای راه حل مورد نظر.

وی ادامه داد:در مورد اول ما بایستی اساسا بدون توجه به عوامل مزاحم پیرامونی و با تاملی قابل توجه نسبت به مسئله ای که برایمان ایجاد شده است، شناخت کافی پیدا کنیم و این شناخت خودش مستلزم این است که اساسا ما در حوزه ای به دنبال مسئله باشیم که به صورت پایه ای در مورد آن حوزه اطلاعات زمینه ای داشته باشیم و به عبارت دیگر متخصص آن حوزه باشیم.

این فعال دانشویی افزود: متاسفانه در فضای سیاسی کشور بعضا شاهد انتقاد هایی هستیم که مطرح کنندگانش قطع به یقین نسبت به ابعاد مسئله ای که مطرح کرده اند و یا مطرح شده است هیچ شناخت یا تخصصی نداشته و صرفا با توجه به جوی که ایجاد می شود اظهار نظر می کنند.

وی همچنین داشتن آگاهی در حوزه نقد را مهم برشمرد و گفت: در گام بعدی البته با این فرض که نسبت به مسئله آگاهی داریم بایستی مسئله ایجاد شده را از زوایای مختلفی جهت شناخت ابعاد آن بسنجیم که این اقدام به واقع خودش منجر به نتایجی می شود اولا باعث روشن شدن ذهن مخاطب ما می شود، ثانیا بررسی کلیت مسئله را ساده می کند و در نهایت نسبت هریک از اجزا را با کلیت مشخص می کند و ما را به ارائه یک بیان کارشناسی راهنمایی می نماید.

وی ادامه داد: به نظر من بسیاری از مسائلی که در کشور مطرح می شود برای عموم مردم آن طور که باید و شاید حلاجی نمی شود و در سطح کلان نیز یا نگاه کارشناسی درستی اتفاق نمی افتد و یا انتقاد کنندگان فقط به بیانات کلی اکتفا می کنند.

احمدزاده تصریح کرد:گام سوم که بسیار مهم و حیاتی است است این است که متاسفانه بسیاری منتقدان در کشور ما صرفا به بیان مشکلات بسنده می کنند و کلا راه حل ارائه نمی دهند که این مسئله فقط به غبارآلود کردن فضا می انجامد.در نهایت ما باید راه حلی را پیشنهاد دهیم که نسبت به پیامدهای آن معرفت کافی داشته باشیم تا به کارگیری آن مضراتی در پی نداشته باشد.این مراحلی که بنده عرض کردم تمام شئونات فضای اداره کشور را باید شامل شود و همه نسبت به این نحوه انتقاد التزام داشته باشند.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر متاسفانه انتقادات یا با توجه به مناسبات سیاسی افراد اساسا مطرح نشد و یا بدون توجه به ریشه مشکلات و صرفا در جهت تامین منافع فردی یا گروهی مطرح شده است. من سوالی که از برخی دوستان منتقد دارم این است که در چند سال گذشته چرا نسبت به مسائل موجود در ابعاد اجرایی و تصمیم گیری کشور هیچ واکنشی نشان نداده‌اند؟ این در حالی است که در حال حاضر شاهد پیامد های تصمیمات غیر کارشناسی دوره های قبل بوده‌ایم.

این عضو انجمن دانشجویی دانشگاه تهران گفت: مگر اندک منتقدان گذشته نسبت به وجود فساد گسترده هشدار نداده بودند؟ چرا ریشه مشکلات موجود به درستی و با نگاه کارشناسی بررسی نمی شود؟ چرا ما باید در تنش و التهاب فضای کشور را اداره کنیم؟ از دشمنی ها چه نفعی برده ایم؟ چرا باید دائم به خاطر اختلافات حزبی و سیاسی به بحران آفرینی مبادرت ورزیم؟ چرا نباید قدرت اقناع و سازگاری را افزایش دهیم؟به نظرم ما باید نسبت به تربیت تفکر انتقادی حساس باشیم و این‌که در فضای سیاسی کشور آزادگی را بر همه وابستگی ها، علایق و سلایق خود ترجیح دهیم ولی باز شاهد آنیم که اگر کسی آزاده باشد به انواع اتهامات دچار می شود.

وی در پایان به بیان دیدگاه خود درباره انتقاد غیر اصولی پرداخت و گفت : انتقاد غیر اصولی باعث کم رنگ شدن نگاه کارشناسی می شود، واکنش های هیجانی را بر می انگیزد، یاعث فراموش شدن ریشه های اصلی مشکلات موجود می شود و در نهایت باعث می شود که انتقاد صحیح و اصولی نیز مورد توجه قرار نگیرد. اگر از همین الان شروع کنیم در آینده شاهد رفتاری مناسب و عاقلانه در تمامی مناسبات کشور خواهیم بود و باز تکرار می کنم که اگر به دنبال تغییر هستیم باید از آموزش و پرورش کنیم.

انتهای پیام

کد N726491

وبگردی