آفتاب

گیاه "خار مریم" محافظ کبد است

گیاه "خار مریم" محافظ کبد است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: از برگ و ریشه گیاه خار مریم در رفع سر دردها، رفع خستگی ناشی از کار زیاد، رفع کهیر و از دانه گیاه در رفع مسمومیت کبدی و ترمیم عضله کبد استفاده می‌شود.

محمد اکبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، در خصوص خواص و فواید گیاه خار مریم، (مارتیغان) اظهار کرد: گیاه خار مریم، ضد سرطان، کاهنده چربی خون و کلسترول خون، ضد ویروس، ضد افسردگی، ضد ورم و محافظ کبد است.

وی افزود: گیاه خار مریم هیچگونه اثر سمی ندارد و می‌تواند به صورت مداوم مصرف شود.

اکبرزاده بیان کرد: خار مریم، گیاهی است دوساله، دارای برگهای بزرگ و دارای لکه‌های سفید است. این گیاه در حاشیه جاده‌ها و مزارع در نواحی مختلف استان به صورت خودرو وجود دارد و روش تکثیر این گیاه از طریق بذر است. برگ، ریشه و دانه گیاه خار مریم، قسمتهای مورد استفاده این گیاه است. عمده ترکیبات این گیاه شامل سلینم، گلیسین، نیاسین، تیرامین، و سیلی مارین است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌ کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد: از برگهای سبز گیاه خار مریم به صورت خام و تهیه سالاد و در مراحل اولیه رشد استفاده می‌شود. از ریشه و ساقه هوایی آن در تهیه مربا و از دانه خار مریم به صورت جوشانده استفاده می‌شود.

انتهای پیام

کد N725983

وبگردی