آفتاب

8هزار روایت شفاهی از شب چله ایرانی‌ها/ رونمایی در اردیبهشت 94

8هزار روایت شفاهی از شب چله ایرانی‌ها/ رونمایی در اردیبهشت 94

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری از انتشار «فرهنگ قصه شناسی یلدا» خبر داد و افزود: جلد نخست این مجموعه همزمان با جشنواره قصه گویی رونمایی و ۱۴ جلد دیگر از آن تا اردیبهشت ۹۴ منتشر می‌شود.

محسن فضلی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری در نشست خبری هفدهمین جشنواره قصه گویی به رونمایی از ۱۷ عنوان کتاب در حاشیه این جشنواره اشاره و بیان کرد: «سیمرغ» عنوان مجموعه کتاب هایی است که به قصه های شفاهی هر استان می پردازند. ما روایت های مختلف از یک قصه را در این کتاب ها آورده و روایت غالب را انتخاب کرده ایم. یک قصه گویی محلی به ترجمه آن روایت به زبان و گویش محلی خود پرداخته است. این کتاب ها در قالب ۱۷ مجموعه منتشر می شوند و به ۱۷ استان می پردازند. قرار است قصه های شفاهی استان های دیگر نیز به مرور منتشر شوند.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر كه مجموعه «سیمرغ» تا چه اندازه شبیه به مجموعه ای است که علی اشرف درویشیان منتشر کرده، گفت: مجموعه سیمرغ هیچ شباهتی به پژوهش آقای درویشیان ندارد. او به بازنویسی روایت های مکتوب پرداخته و ما روایت های شفاهی را گردآوری کرده ایم.

فضلی همچنین از رونمایی «فرهنگ قصه شناسی یلدا» خبر داد وافزود: ما ۸ هزار روایت شفاهی مرتبط با شب چله را گردآوری کرده ایم. ۱۵ مجلد از این مجموعه تا اردیبهشت ماه سال آینده منتشر می شود و یک منبع پژوهشی خوب و موثر برای قصه پژوهان است.

هفدهمین جشنواره قصه گویی از ۲۷ تا ۳۰ بهمن ماه در کرمانشاه برگزار می شود.

6060

 

کد N725656

وبگردی