آفتاب

گزارشی از چهارمین اردوی استعدادهای درخشان قرآنی

گزارشی از چهارمین اردوی استعدادهای درخشان قرآنی

چهارمین مرحله اردوی استعدادهای درخشان قرآنی کشور که از 21 بهمن‌ماه در سازمان دارالقرآن الکریم دایر شده بود ظهر جمعه 24 بهمن ماه به پایان رسید و 67 نوجوان شرکت‌کننده در این اردوها به شهرهای خود رفتند تا تابستان سال 94 برای پنجمین مرحله دوباره عازم اردو شوند.

چهارمین مرحله اردوی استعدادهای درخشان قرآنی کشور که از 21 بهمن‌ماه در سازمان دارالقرآن الکریم دایر شده بود ظهر جمعه 24 بهمن ماه به پایان رسید و 67 نوجوان شرکت‌کننده در این اردوها به شهرهای خود رفتند تا تابستان سال 94 برای پنجمین مرحله دوباره عازم اردو شوند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افراد در مدت چهار روز حضور خود در این اردوی آموزشی، فضا را مملو از نغمات دلنشینی کرده بودند که کلام خداوند را تا گوش انسان حمل می‌کرد و بر جان می‌نشاند.

بسیار جالب و تماشایی است که این نوجوانان نه تنها در کلاس درس و در محضر اساتید، بلکه در هر وضعیتی در حال زمزمه و تلاوت قرآن هستند؛ اصلا «انگار گِل اینها را با نغمه و نغمه خوانی سرشته‌اند» که در حال راه رفتن، غذا خوردن، و حتی در خوابگاه و زمان استراحت هم به صورت گروهی یا انفرادی مشغول زمزمه نغمات قرآنی هستند.

نغمه‌های آسمانی که انسان را تا ملکوت بالا می‌برد

ایستادن در پشت درب کلاس‌های صوت و لحن و گوش سپردن به تلاوت‌های دسته جمعی، فردی و منافسه آنها لذتی دارد وصف ناشدنی، به خصوص زمانی که یکی از این نوجوانان با ابتکار و هنرنمایی خود، استاد و سایر هم درس هایش را به وجد می‌آورد و وادار به تشویق می‌کند.

وجه تمایز نغمات صادر شده از حنجره قاریان قرآن با دیگر نغماتی که به گوش ما می‌رسد این است که نت‌های این نغمات، حامل کلامی است که برای هدایت انسان به راه‌های سلامت و عاقبت به خیری بر پیامبر اسلام نازل شده است.

دور از واقع نیست اگر بگوییم در جهان کنونی بسیاری از آهنگ‌هایی که به گوش ما می‌رسند نه تنها چنین خاصیتی ندارد بلکه بالعکس ممکن است سبب گم کردن راه سعادت نیز بشوند! موسیقی است دیگر حلال و حرام دارد.

این نوجوانان که اولین بار دوسال پیش در طرح نغمه‌های آسمانی شناسایی شدند عصاره 2 هزار شرکت کننده در این طرح و طبیعتا دارای استعدادی خاص در زمینه آموختن و ارائه نغمات قرآنی، تلاوت صحیح و مجود قرآن و همچنین ویژگی‌های ممتاز صوتی هستند.

نوجوانانی پیروز و سربلند در امتحان الهی

بدون شک این نعمتی است که خداوند کریم به آنها عنایت کرده و البته وسیله‌ای برای امتحان؛ چرا که چه بسیار افرادی که خداوند همین نعمت را به آنها داده است که یا از آن استفاده نمی‌کنند و یا در راه صحیحی از آن بهره نمی‌گیرند؛ اما این نوجوانان مستعد در آموختن الحان قرآنی با انتخاب «هنر تلاوت» قرآن کریم به عنوان محملی برای استفاده از نعمت صوت نیکو، تاکنون سربلند از این امتحان الهی بیرون آمده‌اند؛ چرا که تلاوت آیات قرآن با صوت نیکو و استفاده از الحان عرب در آن، توصیه پیامبر مکرم اسلام به قاریان قرآن است.

عکس‌های یادگاری که برخاسته از شوق دیدار اسطوره‌هاست

از این روی، داشتن امکان شرکت در چنین دوره‌هایی و بهره‌مندی از اساتید تراز اول فن تلاوت قرآن کریم، کمترین حق این نوجوانان پاک سرشت است که سازمان دارالقرآن الکریم بر آن همت گمارده و با وجود مشکلاتی آن را با جدیت دنبال می‌کند.

اشتیاق قاریان نوجوان به گرفتن عکس یادگاری با اساتید اردو به ویژه آن دسته از آنها که جزء چهره‌های برتر تلاوت قرآن کریم در کشور هستند؛ موید این نکته است که این اردو توانسته با متمرکز کردن نوجوانان مستعد در زمینه تلاوت قرآن کریم، عطش بهره مندی آنها را از محضر برترین اساتید این هنر، برطرف و موازنه‌ای در این زمینه در سراسر کشور ایجاد کند.

چهارمین مرحله اردوی استعدادهای درخشان قرآنی

روایت «اسطوره» از کیفیت انس قاری با قرآن

ایجاد زمینه ارتباط نزدیک و رو در رو بین نسل‌های نخستین قاریان قرآن کشور با نسل‌های آینده نیز از دیگر مظاهر تماشایی این اردوست، جایی که این نوجوانان به نکته پردازی‌های چهره‌ای همچون «سیدمحسن خدام حسینی» با کوله باری از تجربه سال‌ها شاگردپروری در زمینه تلاوت قرآن می‌نشینند و از او می‌شنوند که «باید آنقدر قرآن بخوانید که کلام خدا وارد خون شما بشود».

خدام حسینی که در بین بسیاری از قاریان قرآن و مردم به عنوان اسطوره هنر تلاوت قرآن کریم در ایران شناخته می‌شود؛ پس از سال‌ها افتخار آفرینی برای این مرز و بوم در دهه‌های 50 و 60، با اجتناب از مطرح شدن در رسانه‌ها، شاگردان بسیاری پرورده و راهی عرصه رقابت‌های ملی و بین المللی کرده است تا افتخاراتش را از مجرای آنها امتداد بخشد که قرآن کریم فرمود: «وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ مَّرَدًّا؛ نیکی‌های ماندگار نزد پروردگارت از حیث پاداش بهتر و خوش‏‌فرجام‏‌تر است». او برای قاریان نوجوانی که اینک در این اردو شاگرد شاگردان او در اردوهای دهه 60 هستند؛ از قرآن و قاری قرآن صحبت می‌کند و می‌گوید: «قاری قرآن همواره در حال خواندن قرآن و مرور آیات نورانی آن است و زمانی که مردم تلاوت او را می‌شنوند در واقع فقط پیچ ولوم صدای آن را چرخانده و بالا برده‌اند برای اینکه صدایش به گوش برسد».

نمایشی واقعی از انس با قرآن

خدام حسینی از انس سال‌های جوانیش با قرآن کریم چنین می‌گوید: «همسایه‌ها به راحتی حضور و غیاب مرا در منزل متوجه می‌شدند؛ چون من به مجرد ورود به خانه قرائت قرآن را آغاز می‌کردم و تا زمان خروج از منزل آن را ادامه می‌دادم».

او در ادامه می‌گوید: «انس قاری قرآن با کتاب خدا باید چنان باشد که با دیدن اولین سطر هر صفحه از قرآن بدون نگاه به ادامه سطور صفحه، مابقی آیات را تلاوت کند».

این فقط یک ادعا نیست بلکه استاد در عمل، دست به قرآن می‌برد و با ورق زدن نقاط مختلفی از قرآن، چنین حالتی را به نمایش می‌گذارد.

دانستن نظر یک حافظ کل قرآن در چنین لحظه‌ای بسیار غنیمت است؛ من که در حال فیلم برداری برنامه هستم بی درنگ به سوی«محمد مهدی بحرالعلوم» معاون آموزش سازمان و مدیر اردو که خودش دارای عنوان رسمی «استاد حفظ» قرآن است روی می‌گردانم و او هم که سوال مرا از نگاهم به خوبی دریافته است؛ با لبخند، ابرویی بالا می‌اندازد و با درخششی که در چشم دارد مراتب تحسین خود را از استاد ابراز می‌کند.

این نشان می‌دهد که یک قاری قرآن می‌تواند به مرتبه‌ای از انس ظاهری و باطنی با قرآن کریم برسد که حتی حافظان قرآن کریم را که کلام خداوند را به ذاکره خود سپرده‌اند و برنامه روزانه برای مرور آن دارند؛ مات و مبهوت کند.

بهره‌مندی از محضر چنین اساتید مجربی نیست مگر نتیجه وفادارای این نوجوانان به راهی که صاحب قرآن برای آنها ترسیم کرده و همچنین انتخاب مجرایی صحیح برای به کارگیری استعدادی که خداوند به آنها داده است. که در آیه شریفه‌ای فرمود «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ...؛ و آنگاه که پروردگارتان اعلام کرد که اگر واقعا سپاسگزاری کنید نعمت شما را افزون خواهم کرد...».

و تابستان سال آینده بار دیگر این بلبلان «گلستان قرآن» گردهم خواهند آمد و قطعا آن زمان با انسی بیشتر با کلام خدا.

چهارمین مرحله اردوی استعدادهای درخشان قرآنی

انتهای پیام

کد N725600

وبگردی