آفتاب

دهمین سالگرد ترور رفیق حریری/سعد حریری امروز مواضع المستقبل را اعلام می‌کند

دهمین سالگرد ترور رفیق حریری/سعد حریری امروز مواضع المستقبل را اعلام می‌کند

همزمان با دهمین سالگرد ترور رفیق حریری، قرار است نخست‌وزیر اسبق لبنان و رئیس جریان المستقبل امروز (شنبه) در سخنرانی خود به این مناسبت مواضع این جریان را نسبت به تحولات لبنان اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، سعد حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان و رئیس جریان المستقبل این کشور در مراسم گروه «14 مارس» به مناسبت دهمین سالگرد ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید این کشور در مجتمع «البیال» در مرکز بیروت که با مشارکت گروه‌های سیاسی لبنان برگزار خواهد شد موضع المستقبل را نسبت به مسائل سیاسی داخلی و منطقه‌ای از جمله مساله ریاست‌جمهوری، مذاکرات با حزب‌الله و جنگ با تروریسم مشخص خواهد کرد.

سعد حریری همچنین در سخنرانی تلویزیونی کوتاهی اعلام کرد: لبنان 10 سال پیش در حال بازسازی بود اما کسانی تلاش کردند تا بازسازی آن را متوقف کنند. پدر من طرح بازسازی و پیشرفت کشور را در پیش گرفت اما تلاش‌هایی برای توقف طرح وی انجام شد با این حال ما به امید خدا طرح وی را تکمیل خواهیم کرد.

حریری تاکید کرد: کسانی که پدرم را ترور کردند، به رغم تلاش‌هایشان نتوانستند طرح وی را ناکام بگذارند. طرح رفیق حریری امانتی بر گردن تمامی لبنانی‌هاست و ما باید برای تحقق این طرح بپاخیزیم.

تمام سلام، نخست‌وزیر لبنان نیز در سخنانی به مناسبت دهمین سالگرد ترور رفیق حریری گفت: ما از تجارب رفیق حریری استفاده کرده و از این تجارب برای تعمیم و گسترش مفاهیم میانه‌روی و مذاکره استفاده می‌کنیم.

سلام تصریح کرد: رفیق حریری همواره مخالف با تمامی تندروی‌ها بوده است و در طول فعالیت سیاسی خود در داخل و خارج از دولت همواره بر حفظ توازن و همزیستی مسالمت‌آمیز میان تمامی اقشار جامعه لبنان براساس اصول توافقنامه «طائف» تاکید داشت.

وی گفت: نخست‌وزیر فقید لبنان همواره پذیرای تمامی لبنانی‌ها بود و برای تقویت نهادها و تحقق دموکراسی و تقویت دستگاه‌های امنیتی تلاش می‌کرد.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر سابق لبنان نیز تاکید کرد: ما در هنگام مواجه شدن با مشکلات و چالش‌ها رفیق حریری میانه‌روی را به یاد می‌آوریم که همواره برای ممانعت از ایجاد دودستگی‌ها و ایجاد وحدت تلاش می‌کرد. ما مردی را از دست دادیم که به خاطر بازسازی، تعلیم و توسعه نهایت تلاش خود را به کار می‌گرفت و خون خود را فدای وحدت ملی لبنان کرد.

وی تصریح کرد: ما همواره علیه خشونت، تروریسم و ترور بوده و هستیم و برای بازسازی لبنان تلاش خواهیم کرد.

عبداللطیف دریان، مفتی لبنان نیز تصریح کرد: رفیق حریری در زندگی و پس از شهادتش همواره نماد ثبات، امنیت و رفاه لبنان و آینده شکوفای این کشور و بازسازی آن بوده است. زمانی که اوضاع کشور در دوره حریری را با امروز مقایسه می‌کنیم می‌فهمیم که حریری نماد انسانیت و ملی‌گرایی بوده است.

وی گفت: ما در دهمین سالگرد ترور رفیق حریری ملی‌گرایی، ایمان و اعتقاد وی به پروردگار، وطن و قدمش را درک می‌کنیم.

رمزی جریج، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان نیز تاکید کرد: ما در شرایطی این سالروز را گرامی می‌داریم که لبنان همچنان به دلیل مداخله‌های بیگانگان از بحران‌های داخلی و ادامه خلأ ریاست‌جمهوری رنج می‌برد.

وی تاکید کرد: ما در این مناسبت فردی را به یاد می‌آوریم که طرح رشد اقتصادی در لبنان را برای تحکیم پایه‌های کشور و آزادسازی لبنان از هرگونه اشغال یا قیمومتی مطرح کرده بود. وی همواره حامی آزادی‌ها و به ویژه آزادی مطبوعات بود.

رفیق حریری 14 فوریه 2005 بر اثر انفجاری در مسیر خودرواش در بیروت ترور شد.

انتهای پیام

کد N725088

وبگردی