آفتاب

پرونده یمن امروز روی میز شورای همکاری خلیج فارس/سناریوی ادامه دار بستن سفارتخانه‌ها

پرونده یمن امروز روی میز شورای همکاری خلیج فارس/سناریوی ادامه دار بستن سفارتخانه‌ها

با هدف دامن زدن به اوضاع سیاسی یمن و مانع تراشی در اداره این کشور، کشوهاری مختلف به بهانه اوضاع نابسامان امنیتی یمن به بستن سفارتخانه‌های خود ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، منابع خاطرنشان کردند که سفارتخانه هلند و بخش کنسولگری سفارتخانه ژاپن به بهانه "اوضاع امنیتی نابسامان" یمن تعطیل شدند.

وزارت خارجه امارات نیز از تعلیق فعالیت سفارتخانه خود در صنعاء خبر داده و افزود:‌ تیم دیپلماتیک خود را از این کشور خارج کرده است.

عربستان، آلمان و ایتالیا نیز به جرگه کشورهایی که سفارتخانه‌های خود را در یمن تعطیل کردند، پیوسته‌اند.

یشتر یک مسئول در وزارت خارجه عربستان از به تعلیق درآمدن فعالیت‌های سفارتخانه این کشور در یمن خبر داد. وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد که سفارتخانه خود را در صنعاء بسته و کارمندان خود را خارج کرده است.

ایتالیا نیز سفارتخانه خود را در یمن بست و سفیر و کارمندانش را خارج کرد.

آمریکا در اواخر ماه میلادی گذشته سفارتخانه خود را در یمن بست و تمام کادر خود را از صنعاء خارج کرد.

فرانسه و انگلیس نیز روز چهارشنبه گذشته سفارتخانه‌های خود را در صنعاء تعطیل کردند. سفیر اتحادیه اروپا نیز تصمیم گرفت بنا به دلایل امنیتی صنعاء را ترک کند.

رسانه‌های یمنی و خارجی گزارش دادند که واشنگتن اداره منافع خود در یمن را به دو سفارتخانه ترکیه و الجزایر سپرده است.

یک منبع دولتی یمنی در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه تصریح کرد: پس از اینکه گروه‌های سیاسی در دستیابی به راه حلی برای پایان بحران سیاسی ناکام ماندند، این اقدام به دلیل نگرانی‌ها نسبت به نابسامانی اوضاع امنیتی صورت گرفت.

در همین حال، یک دیپلمات غربی در مصاحبه با روزنامه الحیاه عنوان داشت: متن پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس که در آن حوثی‌ها مانع روند سیاسی در یمن خوانده شده‌اند بررسی‌هایی را می‌طلبد چرا که ما می‌دانیم که روسیه آن را نخواهد پذیرفت.

وی افزود: مذاکرات همچنان برای مشخص کردن زمان مناسبی که شورای امنیت در امور یمن در پیش بگیرد، ادامه دارد.

واکنش انصار الله به مناقشات در شورای امنیت

همزمان محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصار الله با انتقاد شدید از مناقشات در شورای امنیت در خصوص یمن گفت: مذاکراتی که در صنعاء با نظارت جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل صورت می‌گیرد، به صورت خوبی در جریان است و توافق شده است که در مرحله آتی شورای ملی تشکیل، دوره انتقالی ایجاد، شورای ریاست جمهوری تشکیل و رئیسی برای این شورا انتخاب شود و مذاکرات همچنان تا به این لحظه ادامه دارد.

وی مخالفت خود را با اظهارات جمال بن عمر که بیانیه قانون اساسی را "یکجانبه" خوانده بود، عنوان داشت: این توصیف نادرست است و نمی‌توانیم آن را بپذیریم چرا که بیشتر مردم دست به تحرکاتی زدند تا خلأ قانون اساسی را پر کنند و در کنگره ملی گسترده جنبش انصار الله، از تمامی مناطق نمایندگانی حضور داشتند.

عبدالسلام در مصاحبه با شبکه المسیره گفت: این که شورای امنیت درگیری‌ها در مأرب را درگیری‌ها با قبایل توصیف کرده است قابل قبول نیست و با این واقعیت که درگیری‌ها با قبایل نیست بلکه جنگ با القاعده است مغایرت دارد و این گونه اظهارات به منزله حمایت از القاعده است.

وی به شدت از سخنان نماینده قطر در مذاکرات شورای امنیت انتقاد و اعلام کرد: مردم یمن به نصیحت‌های کشوری نیاز ندارند که آزادی‌ها در آن کشور وجود ندارد و شاعری را بازداشت کرده و وی را به دلیل انتقاد از مسئولان عالی رتبه به اعدام محکوم کرده است.

محمد عبدالسلام این سوال را مطرح کرد که این کشورها ظرف سال‌های گذشته برای یمن چه کردند و هیچ خیری به این کشور نداشتند.

وی تعطیلی سفارتخانه‌های کشورها در صنعاء را تصمیمی سیاسی خواند و گفت: سفارتخانه آمریکا براساس اظهارات میانجی‌ عمانی که با جنبش انصار الله در تماس بود، اعلام کرد تمایل دارد اتباع خود را خارج کرده و ما با این مساله موافقت کردیم و زمانی که از آن‌ها سوال کردیم گفتند که نگرانی‌های امنیتی وجود دارد و دیگر نمی‌توانند کاری انجام دهند و کمیته‌های انقلابی نیز با آن‌ها برای خارج شدن، هماهنگی‌ها را به عمل آوردند و دست آخر باید گفت که این تصمیم مربوط به خودشان است و تعداد کسانی که خارج شده‌اند 128 تن هستند و بیشترشان از سربازان مارینز هستند و دارایی‌ها و اموال و سلاح‌ها و اسناد خود را از بین بردند که این مساله نشان می‌دهد این سفارتخانه لانه جاسوسی بوده است.

نشست فوق العاده شورای همکاری خلیج فارس

در همین حال، پیش بینی می‌شود که وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس امروز (شنبه) در نشستی فوق العاده در ریاض به بررسی تحولات یمن بپردازند.

در همین خصوص منابع آگاه در ریاض عنوان داشتند که این وزیران از نتایج گزارش امنیتی ویژه در خصوص اوضاع یمنی اطلاع کسب خواهند کرد.

این در حالی است که منابع نزدیک به این نشست پیش بینی کردند که وزرای خارجه شورای همکاری تحریم‌هایی را علیه جنبش انصار الله اعمال کنند.

از سوی دیگر، نیک راسموسن، مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم در دولت آمریکا در سخنان خود مقابل کمیسیون اطلاعات در سنای آمریکا در اظهارات غیرواقع بینانه و مداخله جویانه مدعی شد: ارتش یمن که از سوی آمریکا حمایت مالی می‌شود در ممانعت از پیشروی‌های انصار الله شکست خورد. همانطور که ارتش عراق که از سوی آمریکا حمایت می‌شود مقابله با داعش را در سال میلادی گذشته نپذیرفت.

از سوی دیگر روزنامه عربستانی عکاظ مدعی شد، گروه انصار الله درصدد تبعید عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن به روسیه است تا او را از انظار احزاب سیاسی یمن دور نگه دارد.

انتهای پیام

کد N725029

وبگردی