آفتاب

تظاهرات در شهرهای مختلف ترکیه علیه سیستم آموزشی حزب حاکم در مدارس

تظاهرات در شهرهای مختلف ترکیه علیه سیستم آموزشی حزب حاکم در مدارس

سکولار‌های مخالف رئیس‌جمهوری ترکیه در تظاهراتی خواستار سیستم آموزشی سکولار در مدارس کشورشان شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات به سازماندهی بزرگترین اقلیت مذهبی ترکیه، "علویان" و اتحادیه چپگرای کارمندان بخش آموزش و علوم ترکیه برگزار شد.

هنوز مشخص نشده به خاطر این تظاهرات و بایکوت مدارس، چه تعداد دانش‌آموز نتوانستند سر کلاس درس حاضر شوند اما رسانه‌های ترکیه اعلام کردند این تظاهرات در استانبول، آنکارا، ازمیر، ادیرنه و آنتالیا برگزار شد.

تصاویر تلویزیونی نیز نشان داد که پلیس از آب پرفشار برای متفرق کردن تظاهرات در ازمیر استفاده کرد و 56 تن هم در این رویداد دستگیر شدند. پلیس همچنین در آنکارا برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد. تظاهراتی در استانبول نیز گزارش شده است.

ترک‌های سکولار و علویان ترکیه به واسطه دروس مذهبی اجباری تدریس شده در مدارس تحت سیسستم اسلامی مورد نظر حزب حاکم عدالت و توسعه خشمگین هستند و می‌خواهند یک سیستم آموزشی سکولار در مدارس به اجرا درآید.

علویان از گذشته در ترکیه پرچمدار سکولاریسم بوده‌اند و معتقدند که این بهترین روش برای حفاظت از حقوقشان در مقابل اکثریت سنی‌ها در ترکیه است. هفته گذشته نیز هزاران تن از علویان در استانبول دست به راهپیمایی اعتراضی زده و خواستار حقوق بیشتر برای خود شدند.

علویان 10 تا 20 درصد جمعیت ترکیه را دارند اما توسط آنکارا به عنوان یک گروه رسمی به رسمیت شناخته نمی‌شوند و به همین دلیل تنها فرزندان یهودیان و مسیحیان می‌توانند در سیستم آموزشی از کلاس‌های مذهبی دین خود بهره‌مند شوند.

بسیاری از فعالان مداخله حزب حاکم ترکیه را در سیستم آموزشی کشور مورد انتقاد قرار داده و این مداخله را عامل تضعیف سیستم سکولار کشور می‌دانند که توسط مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه نوین بنیان نهاده شد.

انتهای پیام

کد N724980

وبگردی