آفتاب

شورای اروپا: مدرکی درباره حضور شهروندان اروپایی در درگیری‌های اوکراین وجود ندارد

شورای اروپا: مدرکی درباره حضور شهروندان اروپایی در درگیری‌های اوکراین وجود ندارد

رئیس شورای اروپا حضور شهروندان اتحادیه اروپا در صحنه درگیری‌ها در اوکراین را بیش از واقعیت، یک تبلیغات دانست. این در حالی است که پیشتر گزارش شده بود که تعدادی از شهروندان این اتحادیه به نیروهای کی‌یف برای مقابله با جدایی طلبان شرق اوکراین پیوسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، "دونالد تاسک"، رئیس شورای اروپا پس از نشستی در اتحادیه اروپا گفت، حضور اروپایی‌ها در کنار نیروهای اوکراینی که با جدایی طلبان شرق این کشور در جنگ هستند، تبلیغی بیش نیست.

وی افزود: ما هیچ شاهدی مبنی بر اینکه شهروندان کشورهای اروپایی در کنار نیروهای اوکراینی می‌جنگند، در دست نداریم. این تنها ارزیابی من و برآوردم در این باره است و البته فکر می‌کنم که این تنها یک تبلیغات است. این یک مشکل اصلی قلمداد نمی‌شود.

پیشتر تاسک گفته بود که داوطلبانی از کرواسی در منطقه درگیر اوکراین حضور دارند.

وزیر امور خارجه کرواسی نیز در زاگراب، پایتخت به خبرنگاران گفت: تا آنجا می‌دانم تعدادی سرباز کروات در اوکراین هستند که به ارتش این کشور پیوسته‌اند. ما معتقدیم که تمام سربازان خارجی شامل سربازان ارتش کرواسی باید به کشورهایشان بازگردند تا به این ترتیب قرارداد آتش بس مینسک تحقق یابد. اطلاعاتی درباره حضور هشت سرباز کروات در اوکراین وجود دارد و البته هیچ یک از این افراد با نهادهای دولتی کرواسی ارتباطی ندارند.

با وجود حضور روسیه در حصول توافق صلح جدید مینسک میان کی‌یف و مخالفان جدایی طلب، مقام‌های اتحادیه اروپا همچنان نسبت به تمایلات مسکو در تحقق واقعی صلح و آتش بس در اوکراین بدگمان هستند. به طوری که دونالد تاسک در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: حرف‌هایی که زده شده باید عملی شود. به آتش‌بس احترام گذاشته شود. ما به یک کاهش واقعی درگیری‌ها نیاز داریم. امیدواریم که بتوانیم روسیه را در تحقق دومین توافق مینسک، ترغیب کنیم. اما اگر چنین مساله‌ای اتفاق نیفتد عجله‌ای برای برداشتن گام‌های ضروری نخواهیم داشت. اعتماد ما به اقدامات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه کم است و به همین دلیل بر تصمیمات خود برای تحریم‌ها استوار هستیم.

رئیس شورای اروپا ادامه داد: ما درباره اعماق تحریم‌های جدید گفت‌وگو نکرده‌ایم اما درباره تعلیق این تحریم‌ها علیه روسیه نیز تصمیمی اتخاذ نشد.

انتهای پیام

کد N724741

وبگردی