آفتاب
مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر:

توصیه‌های رهبری سرمشق خوبی برای رسیدن به رفتار دینی است

توصیه‌های رهبری سرمشق خوبی برای رسیدن به رفتار دینی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر گفت: هرقدر نگرش و نگاه ما نسبت به دین اسلام بیشتر شود به همان مقدار از رفتارهای غلط فاصله می‌گیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا سروستانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «یکی از مسائل مهم و زیربنایی بشر این است که انسان‌ها باید با فرهنگ و مبانی علمکردی و زندگی خود آشنا باشند» اظهار کرد: انسان‌ها باید ماهیت خویش را بدانند و بر اساس آداب و سننی که در جوامعشان وجود دارد و درست است زندگی خود را بر آنها تطبیق دهند.

وی ادامه داد: مطلوب‌ترین روش برای زندگی بشر همان فرهنگ دینی و الهی است که از جانب خالق بشر برای انسان‌ها فرستاده شده است. در تمام کتب آسمانی و به خصوص در قرآن کریم به رفتار دینی اشاره شده و انبیای الهی برای رساندن انسان به رفتار دینی مبعوث شده‌اند. خاتم انبیاء حضرت محمد (ص) برگزیده‌ترین، جامع‌ترین و کامل‌ترین رفتار دینی را از طریق دین اسلام و قرآن کریم برای بشر به ارمغان آورده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر تصریح کرد: بر اساس فطرت درونی انسان‌ها، تمامی جوامع به خصوص جوامع اسلامی باید به آیین الهی برای رسیدن به زندگی موفق روی بیاورند و معرفت و بصیرتشان را نسبت به دین اسلام بیشتر کنند. هرچقدر نگرش و نگاه ما نسبت به دین اسلام بیشتر شود به همان مقدار از رفتارهای غلط فاصله می‌گیریم.

سروستانی افزود: جامعه ما یک جامعه اسلامی و مبتنی بر دین مبین اسلام است به همین سبب می‌طلبد که افراد جامعه ما معرفت خودشان را نسبت به دین اسلام بیشتر کنند. اگر به دنبال این هستیم که به رفتار و فرهنگ دینی برگردیم و به دنبال عزت و سربلندی انسان‌ها هستیم باید به دین مبین اسلام و فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) برگردیم.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر شاهد توصیه‌های مقام معظم رهبری در رابطه با سبک زندگی و رفتار اسلامی بوده‌ایم. توصیه‌های ایشان شامل یک سری اصول و مبانی است که باید در جامعه اسلامی به‌ آنها توجه کنیم. اسلام دینی است که زوایای مختلفی دارد، هر چقدر که بر واجبات تأکید دارد به همان مقدار هم به مستحبات و دور شدن از منکرات اهمیت می‌دهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر ادامه داد: اساسی‌ترین مشکل ما این است که معرفت خودمان را نسبت به اسلام و قرآن به روز نکرده‌ایم. سبک زندگی اسلامی می‌تواند یک الگویی باشد برای تک تک افراد جامعه. و سایر جوامع هم می‌توانند از این سبک الگوبرداری کنند.

سروستانی افزود: دین اسلام برای رسیدن به رفتار دینی برای تک تک مراحل زندگی برنامه دارد و والدین وظیفه بسیار مهم و اساسی‌شان این است که این بایدها و نبایدها و فرهنگ اسلامی و رفتار دینی را به فرزندان خود آموزش بدهند.

وی گفت: امروزه ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که تهاجمات بزرگی از ناحیه غرب متوجه کشور است. آنها از طریق رسانه‌های جمعی، ‌شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها رفتار دینی و اسلامی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. امروزه شاهدیم که هیچ دیوار و مرزی بین فرهنگ‌ها وجود ندارد و خیمه‌ای به اسم ماهواره را بر زندگی ما زده‌اند. این‌گونه رفتار آنها می‌طلبد که ما هم افراد جامعه را در مقابل این بیماری‌ها واکسینه کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر افزود: سبک زندگی اسلامی در تمام عرصه‌ها مثل مدیریت، کشاورزی، اقتصاد، سیاست و... باید مبنای قضاوت ما باشد. ما اگر بخواهیم بر اساس دنیای غرب زندگی کنیم که - متأسفانه خواسته یا ناخواسته گاهی در این مسیر افتاده‌ایم- سبب می‌شود که دین اسلام را فراموش کنیم. متأسفانه ما در بخش‌هایی مثل ریخت و پاش، عدم تعهد نسبت به یکدیگر و عدم مسئولیت‌پذیری به سمت رفتارهای غربی رفته‌ایم و این نشان دهنده این است که دشمنان بر روی زندگی ما کار کرده‌اند و ما هم دچار غفلت شده‌ایم.

سروستانی گفت: توصیه‌های رهبر انقلاب در عرصه‌های مختلف می‌تواند یک رهنمود و سرمشق خوبی برای رسیدن به رفتار دینی باشد. به هر مقدار که ما به وظایف و تکالیف الهی آشنا شویم و اهمیت آن را بدانیم به همان مقدار آسیب‌ها از جامعه ما دور می‌شود.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از آسیب‌های بزرگی که امروزه رفتار دینی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد زندگی اشرافی‌گری و رفاهیات بیش از حد است که این‌گونه رفتارها گاهی عامل سقوط انسان‌ها می‌شود. در مجموع علیرغم تمام نقاط قوت که در عرصه‌های مختلف جامعه اسلامی داریم شاهد یک سری نابسامانی‌ها هستیم که در مرحله اول مسئولین فرهنگی جامعه ما باید یک تدبیر و رهبری درست داشته باشند و برنامه‌ریزی کنند و به فکر نجات جامعه و نسل آینده باشند.

انتهای پیام

کد N724573

وبگردی