آفتاب

انتقاد اردوغان از "سکوت معنا دار" اوباما درباره قتل سه دانشجوی مسلمان

انتقاد اردوغان از "سکوت معنا دار" اوباما درباره قتل سه دانشجوی مسلمان

رئیس جمهوری ترکیه، از باراک اوباما به دلیل عدم واکنش نسبت به کشته شدن سه دانشجوی مسلمان در آمریکا انتقاد و تاکید کرد که سکوت مقامات واشنگتن در این باره "معنا دار" است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روز سه شنبه، اجساد سه دانشجوی مسلمان که در اثر اصابت گلوله به سرشان کشته شده بودند در یک مجتمع آپارتمانی در شهر چپل‌هیل در ایالت کارولینای شمالی آمریکا پیدا شد و مدتی پس از آن، پلیس اعلام کرد که یک مرد چهل و شش ساله به نام گریک هیکس، با قبول مسئولیت قتل این سه نفر، خود را به پلیس محلی تسلیم کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که سفری رسمی به مکزیک داشته، در یک نشست خبری مشترک با رئیس جمهوری این کشور با اشاره به این واقعه، گفت که سکوت باراک اوباما، رئیس جمهوری، جو بایدن، معاون او و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد این حادثه "معنا دار" است. مقامات ارشد آمریکایی باید در قبال چنین واقعه‌ای موضع‌گیری کنند.

رئیس جمهوری ترکیه با محکوم کردن کسانی که مرتکب قتل این سه دانشجو شده‌اند، گفت: اگر در مواجهه با چنین حادثه‌ای سکوت اختیار کنید و درباره آن چیزی نگویید، جهانیان هم نسبت به شما سکوت اختیار خواهند کرد.

شبکه بی‌بی‌سی گزارش داد که سه مسلمانی که روز سه شنبه کشته شدند ضیا شادی برکات، ۲۳ ساله دانشجوی رشته دندانپزشکی، همسرش یُسر محمد ابوصالحه، ۲۱ ساله و خواهر همسرش رزان محمد، ۱۹ ساله بودند و مراسم تشیع آنها روز گذشته با حضور هزاران نفر در چپل‌هیل برگزار شد. به گفته منابع خبری، وقوع این قتل ساکنان چپل‌هیل را به شدت تکان داده است.

با انتشار اخبار قتل‌های چپل‌هیل، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای گفت که برای اظهار نظر در مورد این واقعه، در انتظار نتیجه تحقیقات پیرامون انگیزه قتل است.

در مراسم تشییع اجساد این سه نفر، پدر یُسر و رزان گفت که دو دختر و داماد او قربانی "تنفر مذهبی" شده‌اند. وی قاتل را متهم کرد که به خاطر عقاید دینی این سه نفر، آنان را به قتل رسانده است. پس از انتشار خبر قتل این سه نفر برخی منابع پلیس محلی اعلام کردند که احتمال دارد انگیزه قاتل، نفرت مذهبی بوده باشد.

به دنبال وقوع این قتل‌ها، مطالبی در توئیتر منتشر شد که با انتساب این واقعه به تنفر مذهبی، از اینکه خبر آن پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای در جهان نداشته، انتقاد شده است.

پوشش رسانه‌ای واقعه چپل‌هیل بر خلاف واکنش گسترده جهانی به حملات پاریس در اوایل ماه ژانویه، از حد گزارش وقایع متعدد تیراندازی و قتل در آمریکا فراتر نرفت و تنها بعد از مطرح شدن امکان وجود انگیزه عقیدتی بود که این حادثه پوشش یافت.

اظهارات رجب طیب اردوغان در حالی منتشر می‌شود که روابط بین او و رئیس جمهوری آمریکا در یکی دو سال اخیر تا حدی به سردی گراییده است. سال گذشته، اردوغان گفت که روابط شخصی او با باراک اوباما به صمیمیت سابق نیست و آن دو دیگر مانند گذشته، به طور مستقیم با هم گفتگوی تلفنی ندارند زیرا رئیس جمهوری آمریکا از اقدام لازم در سوریه خودداری ورزیده است. وی گفت که به جای اوباما، با جو بایدن، معاون او در مورد مسایل عراق گفتگو می‌کند.

انتهای پیام

کد N724036

وبگردی