آفتاب
اخبار یمن؛

هشدار جمال بن عمر/حمایت مالی و تسلیحاتی سعودی از قبایل مأرب یمن

هشدار جمال بن عمر/حمایت مالی و تسلیحاتی سعودی از قبایل مأرب یمن

هشدار نماینده سازمان ملل درباره اوضاع یمن و حمایت مالی و تسلیحاتی سعودی ها از قبایل مأرب از مهمترین تحولات این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نقل از شبکه روسیاالیوم، جمال بن عمر نماینده سازمان ملل در امور یمن گفت: یمن در دو راهی بازگشت به گفتگوها یا رفتن به سوی جنگ داخلی است.

وی درباره مشکلات امنیتی و تقویت القاعده در برخی مناطق یمن هشدار داد.

 

از سوی دیگر بان کی مون دبیر سازمان ملل گفت: یمن در برابر چشم ما در حال فروپاشی است و ما نباید ساکت بمانیم و باید همه تلاش خود را احیای روند سیاسی و جلوگیری از بحران در آن انجام دهیم.

همزمان اخباری درباره تسلط القاعده بر پایگاه نظامی در استان شبوه در جنوب یمن مخابره شد و این پس از درگیری های شدید صورت گرفت.

منابع آگاه از بهره برداری انصار شریعت وابسته به القاعده از شرایط کنونی یمن برای تسلط بر مناطقی که قبلا ارتش یمن از کنترل القاعده خارج کرده بود، است.

این در حالی است که آمریکا، فرانسه و انگلیس سفارتخانه های خود را در یمن به سبب آنچه نبود امنیت خوانده شده است بسته اند.

همزمان وزیران خارجه اتحادیه اروپا از اعلامیه قانون اساسی صادره از سوی کمیته های مردمی یمن ابراز نگرانی کردند.

از سوی دیگر منابع وابسته به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از عدم رویکرد نظامی این شورا در قبال یمن خبر دادند و قرار است شنبه در نشست ویژه ای در سطح وزیران خارجه موضوع یمن را بررسی کنند.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا گزارش داد: سعودی ها قبایل مأرب یمن را مسلح کرده است و مصر یگان نظامی برای مقابله با تهدید بستن تنگه باب المندب آماده کرده است.

این رسانه آمریکایی از آنچه فرار دیپلماتها و کارمندان غربی از یمن از نگرانی درباره اوضاع در این کشور فقیر خواند خبر داد.

این رسانه آمریکایی بیان کرد: سعودی ها حمایت مالی و تسلیحاتی از قبایل مأرب برای جنگ با حوثی ها انجام می دهند.مأرب منطقه صحرایی در مرز با عربستان است و قبایل آن وابسته به سعودی ها از زمان های قبل هستند.در این منطقه القاعده نیز حضور دارد

شایان ذکر که عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن در 22 ژانویه گذشته در اقدام هماهنگ شده با غرب و سعودی ها استعفا داد تا یمن را وارد خلاء سیاسی کند اما کمیته های مردمی یمنی با صدور اعلامیه قانون اساسی هدف آن را پر کردن خلاء سیاسی دانستند.

کد N723926

وبگردی