آفتاب

تدوين استانداردهای جديد معاينه فنی خودروها

تدوين استانداردهای جديد معاينه فنی خودروها

عضو كميسيون حمل و نقل شورای شهر تهران، از بازبینی آیین نامه کنونی معاینه فنی خودروه در كميته حمل و نقل و كميسيون های سلامت و عمران شورا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اقبال شاكری افزود: در نظر داريم با تدوين آیين‌نامه‌اي نو استانداردهاي جديدي براي اتوبوس‌هاي مسافربري تدوين كنيم تا بر اساس پيمايش و ميزان شدت استفاده از اين وسايل حمل و نقل انبو‌ه‌بر‌، برگه سلامت فني تائيد و صادر شود.

وی با بيان اينكه آیين‌ نامه جديد در كميته حمل و نقل و كميسيون‌هاي سلامت و عمران در مراحل پاياني بررسي است بيان كرد: با به اجرا در آمدن اين مصوبه شاهد آن خواهيم بود كه در كنار ميزان پيمايش اتوبوس‌ها، شدت استفاده از اين وسايل يعني ميزان شمار مسافراني كه جابه‌جا مي‌كنند نيز مورد بازبيني قرار گيرد چرا كه اين دو عامل از مهم‌ترين دلايل ايجاد فرسودگي‌ها در بدنه اتوبو‌س‌ها هستند.

شاکری با يادآوری اينكه وضعيت كنوني صدور برگه معاينه فني خودروها به ويژه براي وسايل حمل و نقل عمومي نيازمند بازبيني و اعمال تغييرات است افزود: در قالب كنوني معاينه‌هاي فني تنها عملكرد موتور، سيستم تعريق سوخت و ترمزها بررسي مي‌شود حال آنكه عوامل خطرسازي كه در حوادث سال‌هاي اخير منجر به كشته شدن مسافران شده است تنها به اين موارد محدود نبوده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش های پليس مشخص شده است كه در حوادث اتوبوس های مسافربری، ساختار بدنه، جايگري صندلي‌ها، دستگيره‌ها، شيشه‌ها و نگهدارنده‌هاي داخلي از جمله مواردي بوده‌اند كه منجر به كشته شدن مسافران شده‌اند از همين رو شورا در تلاش است تا با مصوبه جديد روند اعمال معاينه‌هاي فني را تغيير و پارامترهاي جديد را براي سنجش تعريف كند تا جان شهروندان بيش از پيش در معرض خطر قرار نگيرد.

شاكری از عملكرد برخي مراكز معاينه فني خارج از محدوده پايتخت نيز انتقاد و عنوان كرد كه بارها مشاهده اين مراكز به صورت غيرقانوني اقدام به فروش برچسب‌هاي معاينه فني مي‌كنند. تخلفي كه نه تنها جان شهروندان و خود راننده را به خطر مي‌اندازد بلكه سلامت مسافران ديگر خودروهاي عبوري را نيز تهديد مي‌كند. از همين رو از پليس راهور مي‌خواهيم با نظارت دقيق مانع تردد اتوبوس‌هايي كه نقص فني دارند، شود.

عضو كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران افزايش نظارت موشكافانه پليس راهور را در هوشمندسازي سامانه بررسي صلاحيت فني اتوبوس‌ها ارزيابي و عنوان كرد: اگر تمام جاده‌هاي كشور به سامانه‌اي هوشمند مجهز شوند، وضعيت فني تمامي اتوبوس‌ها به صورت آنلاين رصد مي‌شوند و در نتيجه خطرات احتمالي تا حد قابل توجهي كاهش مي‌‌يابد. چرا كه در وضعيت كنوني شمار زيادي از اتوبوس‌ها به دليل نبود نظارت‌هاي دقيق بدون داشتن صلاحيت فني اقدام به جابه‌جايي مسافران مي‌كنند. مسئله‌اي كه تنها جان شهروندان را نشانه گرفته و بر شمار كشته‌شدگان سوانح جاده‌اي مي‌افزايد.

کد N723795

وبگردی