آفتاب
معاون اول رئیس جمهور:

توسعه صنعت گردشگری ضرورت و فرصت جدید ملی ماست

توسعه صنعت گردشگری ضرورت و فرصت جدید ملی ماست

معاون اول رئیس جمهور گفت: گردشگری برای جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی و تحقق رونق اقتصادی و حفظ روند رشد اقتصاد کشور منبعی مهم و اساسی است. همچنین توسعه صنعت گردشگری ضرورت و فرصت جدید ملی ما محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسحاق جهانگیری با حضور در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، خاطرنشان کرد: جای خوشحالی است که امروز خانواده بزرگ گردشگری کشور در فضای ملی متأثر از حضور کم نظیر و باشکوه 22 بهمن گرد آمده‌اند.

وی ادامه داد: دولت خود را وامدار و قدردان مردمی می‌داند که نشان دادند 22 بهمن همچنان روز ملت،‌ ایران، نظام، روز امام و رهبری و روز همه با هم است.

معاون اول دولت یازدهم خاطرنشان کرد: گردشگری و اقتضائات و نیازهای آن از جمله مسائل محوری و مورد توجه دولت است. دولت به گردشگری در کنار اهمیت‌ها و ضرورت‌های قدیم به عنوان پدیده‌ای جدید و جهانی و صنعتی موثر در توسعه ملی نگاه می‌کند. توسعه صنعت گردشگری از اولویت‌های راهبردی دولت و هم از اولویت‌های مسأله محور است.

جهانگیری تصریح کرد: در خط اول استراتژی دولت، توجه و اهتمام جدی به گسترش و تقویت گردشگری در سطوح و زمینه‌های مختلف است. بر همین اساس دولت در برنامه ششم خود توجه جدی به ایجاد و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری هم در زمینه‌های فرهنگی و حقوقی و هم در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت. یکی از زیرساخت‌های مورد توجه ما که خوشبختانه با همکاری وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی و نظامی به نتیجه رسید مسأله ارتقای امنیت گردشگران است.

وی اظهار کرد: دولت در زمینه تأمین حقوق صنفی گردشگران خارجی به این موضوع توجه دارد که باید حتی گردشگران مسلمان در کشور ما به عنوان یک سرزمین اسلامی از حقوق مشروع و برابر برخوردار بشاند. حقوق گردشگران غیرمسلمان در سرزمین‌های اسلامی واقعیتی تاریخی است که از دیرباز مورد توجه مراجع، علما و متفکران مسلمان بوده و در ایران امروز نیز منجر به اتخاد تدابیر ارزنده از سوی صاحب‌نظران دین و حقوقدانان ایرانی شده است.

جهانگیری با بیان این‌که دولت فراهم ساختن زمینه‌های لازم برای تحقق فرهنگ مدارا، تفاهم و صلح و دوستی را در جهان امروز به عنوان یکی از مهمترین کارکردهای گردشگری ضروری می‌داند، گفت: گردشگری مقوله‌ای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است و این ظرفیت را دارد که از تفاوت‌های قومی و مذهبی فرصت‌های جدید به وجود بیاورد و جاذبه های فرهنگی تأثیرگذار خلق کند و به جای درگیری، دوستی و دگرپذیری ایجاد کند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: ما در جهانی بسر می‌بریم که متأسفانه از سویی خشونت و افراطی‌گری و تعصب‌های کور به هویت‌های خشن قومی و مذهبی شکل داده است و از سوی دیگر دستیابی گروه‌ها و جریان‌های خشن و متحجر به انواع فناوری‌های نوین و سلاح‌های مخرب زندگی را در همه جا برای بشر با مخاطره همراه کرده است. خطر چنین وضعیتی ایجاب می‌کند که مداراجویی در جهان ترویج شود و روح آشنایی و آشتی در میان جوامع و ملت‌ها اشاعه یابد.

جهانگیری با بیان این‌که گردشگری در این پیچ تاریخی می‌تواند نقش تاریخی خود را در تقویت هم پذیری جهانی ایفا کند، گفت: باید همه کمک کنیم تا فلسفه وجود گردشگری که ادراک نیک نفسانه از جهان است بر فهم تاریک اندیشانه جهان امروز غلبه کند.

وی تصریح کرد: از مهمانان محترم می‌خواهم که در این فرآیند به برآوردن انتظار ما از نهادهای جهانی کمک کنند. انتظار متقابل ما التزام به مشارکت جمعی در این مهم است. همچنین انتظار ما این است که سازمان‌های جهانی در تدوین چهره واقعی گردشگری ایران اهتمام کافی را بعمل آورند. ما همان‌گونه که به عضویت در مجامع جهانی خود را ملزم به رعایت اصول و قواعد آنها می‌دانیم متقابلاً خواسته‌های مشروعی نیز داریم که باید به آنها توجه شود. سازمان‌های جهانی می‌توانند ما را در حفاظت از منابع گردشگری و تقویت ظرفیت‌های ملی که از جمله آنها میراث فرهنگی کم نظیر ما است کمک کنند.

جهانگیری افزود: سازمان‌های جهانی می‌توانند در مرمت و نگهداری آثار تاریخی ایران با توجه به وسعت بسیار آنها نقش موثری داشته باشند. درست است که ما بیش از 31 هزار اثر ثبت شده ملموس تاریخی داریم اما این‌ها فقط بخش کوچکی از بیش از یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی موجود ماست. حفظ و نگهداری این بخش بزرگ نیاز به مشارکت بیشتر جامعه جهانی دارد.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما امروز با مسأله کاهش شدید و سریع بهای نفت مواجه شده‌ایم و باید به ظرفیت‌های جایگزین در اقتصاد منهای نفت بپردازیم. گردشگری برای جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی و تحقق رونق اقتصادی و حفظ روند رشد اقتصاد کشور منبعی مهم و اساسی است.

وی افزود: از مدیران صنعت گردشگری کشور که فعالیت آنها سبب تحرک و تکاپو در فضای کسب و کار کشور شده قدردانی می‌کنم و اعلام می‌کنم که ما در دولت در حال تدوین برنامه ششم توسعه کشور همه ملاحظات صنعت گردشگری را مدنظر قرار دادیم.

جهانگیری با بیان این‌که برنامه ششم توسعه کشور به عنوان سند راهبردی ما برای پنج سال آینده از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری از جمله سازمان‌هایی است که در تدوین پیش‌نویس برنامه‌های خود جلوتر از سایر دستگاه‌ها حرکت کرده و در کمیته تنظیم برنامه ششم شورایی به نام شورای میراث فرهنگی و گردشگری در صدر شوراهای تدوین کننده برنامه قرار دارد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: ایران جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد. این درست نیست که امکان سفر به ایام، مناطق و شیوه‌های خاص و استفاده از وسایل خاص حمل و نقل محدود شود. این رویه متأسفانه سبب آسیب دیدن تن و روان مسافران و نیز تخریب محیط زیست شده است. ما که در اندیشه و فرهنگ خود زمین را مادر خویش می‌دانیم باید برای حفظ محیط زیست از این فرهنگ و باور کمک بگیریم. بنابراین باید نسبت به تمرکز و تراکم سفر و انباشت فشار و تقاضای سفر در ایام محدود و آثار زیان‌بار آن از جمله خسارت‌های مالی، مادی و انسانی حساس باشیم و با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب، توازن و تعادل را عملاً در توسعه گردشگری محقق کنیم.

وی اظهار کرد: صنعت گردشگری صنعتی دولتی نیست و دولت باید تنها خود را تسهیل‌گر و زمینه‌ساز حضور فعال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این حوزه بداند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم صنعت گردشگری کشور ما همانند گردشگری کشورهای توسعه یافته به عنوان منبع پایدار درآمد و منشأ مطمئنی برای رونق و رشد اقتصاد ملی تبدیل شود و توان کشور را در مواجهه با تهدیدهای اقتصادی، نوسان‌های بازارهای بین‌المللی و فراز و فرود قیمت محصولات زیرزمینی بالا ببرد. لذا توجه کنیم که توسعه صنعت گردشگری ضرورت و فرصت جدید ملی ماست.

انتهای پیام

کد N723164

وبگردی