آفتاب
رئیس سابق ISI:

پاکستان از محل اختفای بن لادن اطلاع داشت

پاکستان از محل اختفای بن لادن اطلاع داشت

رئیس پیشین سازمان اطلاعات ارتش پاکستان گفت این کشور از محل اختفای سرکرده پیشین القاعده در حومه اسلام آباد مطلع بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «اسد درانی» که طی سال های 1990 تا 1992 ریاست سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (ISI) را به عهده داشت از مطلع بودن این سازمان از محل اختفای بن لادن در ابوت آباد واقع در حومه اسلام آباد خبر داد.

وی در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: احتمال دارد ISI از این موضوع خبر نداشته است اما احتمال قوی این است که این سازمان با قدرت اطلاعاتی قوی خود از این موضوع مطلع بوده است.

به گفته درانی دلیل عدم افشای این مسئله توسط ISI این است که این سازمان به دنبال معامله با آمریکا در زمان مناسب بوده است. وی افزود: اگر کسی، مهره ای مانند اسامه بن لادن را در اختیار داشته باشد به راحتی وی را در اختیار آمریکا قرار نمی دهد.

رئیس پیشین سازمان اطلاعات ارتش پاکستان احتمال داد اسلام آباد قصد داشته با مبادله بن لادن با واشنگتن خواسته های خود را از جمله به دست آوردن نفوذ بیشتر در افغانستان را مطالبه کند.

بر اساس گزارش ها بن لادن پس از حملات 11 سپتامبر 2001 به پاکستان گریخته و در سال 2005 در منطقه ابوت آباد اقامت کرده است. وی در دوم ماه می 2011 در عملیات تفنگداران آمریکایی در محل اختفایش کشته شد. 

کد N723133

وبگردی