آفتاب

سریلانکا به دنبال تاخیر در انتشار گزارش جرایم جنگی سازمان ملل

سریلانکا به دنبال تاخیر در انتشار گزارش جرایم جنگی سازمان ملل

دولت سریلانکا بار دیگر خواستار تاخیر در انتشار گزارش سازمان ملل در خصوص جرایم جنگی این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سریلانکا روز چهارشنبه اعلام کرد که می‌خواهد گزارش سازمان ملل در خصوص جرایم جنگی این کشور در دوران جنگ داخلی برای چند ماه به تاخیر بیفتد تا دولت جدید فرصت داشته باشد مکانیزم قضایی جدیدی را برای مقابله با اتهامات راه‌اندازی کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل مارس 2014 به اتفاق آراء تصمیم گرفت تا در خصوص گزارش‌هایی مبنی بر سوء استفاده در جریان درگیری داخلی سریلانکا تحقیقات انجام دهد و طبق گفته آنها، دولت سریلانکا از انجام تحقیقات مناسب ناکام مانده است. گزارش سازمان ملل قرار است در 25 مارس منتشر شود.

دولت جدید سریلانکا که ماه گذشته روی کار آمد می‌گوید در نظر دارد تا تحقیقات محلی جدیدی را با حضور برخی از کارشناسان خارجی انجام دهد. آنها همچنین کمیسیونر ارشد سازمان ملل در امور حقوق بشر را برای مذاکره در این خصوص دعوت کرده‌اند و تاکنون چندین بار تاخیر در انتشار گزارش سازمان ملل را خواستار شده‌اند.

وزیر امور خارجه سریلانکا در جریان سفرش به واشنگتن اعلام کرد: نقشه راه دولت تا دوم مارس مشخص می‌شود و ما انتظار داریم گزارش سازمان ملل به تاخیر بیفتد. زمانی که این گزارش نهایی شد، ما امیدواریم که آنها آن را به مکانیسم قضایی ما ارجاع دهند تا بر روی آن اقدام شود. ما امیدواریم که آنها بتوانند تا ماه اوت و یا حتی بیشتر و تا پایان تحقیقات ما صبر کنند.

سخنگوی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در پاسخ به اینکه آیا انتشار گزارش سریلانکا به تاخیر می‌افتد یا خیر پاسخی ارائه نداد و تنها گفت: این مساله در دست بررسی است.

انتهای پیام

کد N723050

وبگردی