آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

سینه محیط بانان آماج گلوله های شکارچیان

سینه محیط بانان آماج گلوله های شکارچیان

بهشهر - تراژدی حمله شکارچیان به محیط بانان تمامی ندارد و سینه این نگهبانان وحوش و طبیعت به جای دریافت نشان لیاقت، همواره سپر گلوله های شکارچیان می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از حمله شکارچیان به محیط بانان نور و میانکاله، اینک نوبت به محیطبان پناهگاه حیات وحش آشوراده رسید که ناجوانمردانه هدف ساچمه های شکارچیان قرار گرفت.

در این حادثه شکارچیان که در منطقه آشوراده با ۵ دستگاه قایق پارویی و یک دستگاه قایق موتوری قصد شکار غیرقانونی را داشتند به سمت محیط بانان این منطقه که با یک دستگاه قایق موتوری در حال گشت زنی بودند شلیک کردند که به دنبال این حمله، یکی از محیط بانان این منطقه به شدت مصدوم شد.

مهدی دادار محیطبان بهشهری که از ناحیه پا زخمی شده و اکنون در بیمارستان بسرمی برد و رئيس اداره محيط زيست بهشهر می گوید: شكارچيان متخلف در جزيره آشوراده براي فرار از قانون، محيط بان اين پناهگاره را از ناحيه هر دوپا زخمي كردند.

زمان رضا احمدي در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به چگونگي وقوع اين حادثه اظهار داشت: صبح امروز ۲۲ بهمن ماه سه تن از ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر در جزيره آشوراده در برنامه گشت و کنترل خود بودند كه با یک گروه شکارچی ۱۵ نفره برخورد کردند و در يك اقدام ناگهاني شكارچيان متخلف به سمت محيط بانان تيراندازي كردند.

وي با بيان اينكه با تيراندازي شكارچيان متخلف مهدي دادار از محيط بانان و ماموران محيط زيست اين اداره از ناحيه هر دو پا مصدوم شد افزود: در حال حاضر محيط بان مصدوم و زخمي شده در بيمارستان امام خميني (ره) بهشهر بستري است و حال عمومي وي خوب است و تلاش برای شناسایی شكارچيان متخلف ادامه دارد.

رضااحمدي گفت: اين محيط بان از ناحيه هر دوپا مورد اصابت گلوگاه قرار گرفت كه ساچمه هاي تيراندازي شده هنوز در دو پاي اين محيط بان است و در طول دو روز آينده طبق دستور پزشك، اين محيط بان زير تيغ جراحي رفته و به زودي عمل جراحي مي شود تا ساچمه ها را از پاي اين محيط بان خارج كنند.

رئيس اداره محيط زيست بهشهر در رابطه با افراد دستگير شده در اين تيراندازي گفت: با توجه به مصدوميت محيط بان بهشهري، ماموران اين اداره دست از تعقيب و گريز كشيدند و مصدوم را به نزديكترين مركز درماني منتقل كردند اما تحقیقات برای شناسایی شکارچیان غیرمجاز  در جزيره آشوراده با همکاری مراجع قضایی و انتظامی در حال انجام است.

به گزارش مهر، در ماه گذشته هم عليرضا یخکشی مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله، از ناحیه پا مورد اصابت گلوله مستقیم یکی از شکارچیان غیرمجاز در جزیره آشوراده، قرار گرفته بود كه باگذراندن دوره نقاهت اكنون در محل كار حاضر است.

ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران نیز در پیگیری خبرنگار مهر، با بیان اینکه دیروز صبح ماموران یگان حفاظت محیط زیست پناهگاه حیات وحش میانکاله حین گشت و کنترل در محدوده جزیره آشوراده با پنج قایق پارویی و یک قایق موتوری حامل شکارچیان غیرمجازی مواجه شدند.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: متاسفانه به رغم فرمان ایست ماموران گشت یگان محیط زیست به منظور بازرسی قایق شکارچیان، شکارچیان با تمرد از فرمان ایست به سمت قایق حامل محیط بانان شلیک کردند که این اقدام منجر به مجروح شدن محیط بان مهدی دادار شد.

وی ادامه داد: بر اثر این درگیری، ۹ گلوله ساچمه ای به پای راست و شش گلوله ساچمه ای به پای چپ این محیط بان اصابت کرد.

مهردادی با بیان اینکه شکارچیان پس از مجروح کردن محیط بان دادار از منطقه متواری شدند و محیط بان مجروح توسط سایر دوستانش به بیمارستان منتقل شد، گفت: تعداد شکارچیان حدود پنج برابر محیط بانان بوده و قایق محیط بانان تنها حامل سه محیط بان بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندرانضمن اعلام خبر مساعد بودن حال محیط بان مجروح که در حال حاضر در بیمارستان بستری است، گفت: شکارچیان غیرمجاز شناسایی و اقدامات قضایی لازم در این خصوص صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: تلاش ماموران انتظامی و اطلاعاتی و امنیتی استان مازندران برای دستگیری شکارچیان متخلف آغاز شده است.

مازندران با داشتن زیستگاههای متعدد حیات وحش همواره مورد توجه دوستداران محیط زیست و شکارچیان بوده است.چنگر، خوتكا، اردك سرسفید، اردك بلوطی، ‌ قو، غاز، باكلان، كشیم ها‌، ‌ حواصیل ها، اگرت ها، پرستوهای دریایی، سلیم ها و كاكایی ها' با طی هزاران كیلومتر از نواحی سردسیر شمالی به تالاب های استان مهاجرت كرده و نیمی از سال را در این مكان ها سپری می كنند.

در بیش از دو میلیون و 400 هزار هکتار از مناطق حیات وحش، تنها 200 محیط بان فعالیت می کند که دغدغه همیشگی شان حفظ حیات وحش است و در آرزوی روزی هستند تا هیچ موجودی، شکار نشود. محیط بانان از جان و خانواده خود گذشته اند تا حیات وحش، جان و حیات خود را از دست ندهد اما نبود نیروی کافی محیط بان، ضرب و شتم و تهدید توسط متخلفین و شکارچیان، نبود انگیزه کافی خدمت به دلیل نبود قوانین حمایتی از محیط بانان، دوری از خانواده، زخمی و مجروح شدن و تا پای مرگ رفتن از مشکلاتی است که محیطبانان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

 

کد N723007

وبگردی